„Основен пропуск в образователната ни система е, че не се обръща достатъчно внимание на резултатите на учениците, както и на достъпа им до образованието. По количество – брой записани деца и съотношение между учители и ученици, сме в средата в класацията за Европа. По качество обаче сме в дъното“, коментира в ефира на Bulgaria On Air Траян Траянов от фондация „Заедно в час“.
Според него идеята за финансиране на училищата не по брой ученици, а по знанието на децата е интересно, но уточни, че не само оценките ще са фактор в разпределението на средствата, а и населеното място. „Училищата в момента се фокусират основно върху тестовете, което не е правилно, защото няма как да сме сигурни, че тестовете представят адекватно дали децата са готови за пазара на труда и имат ли необходимите знания“, каза Траянов.
„Не ми се струва обосновано децата да се ориентират за професионалната реализация в четвърти клас. Няма как детето да успее да се насочи правилно. Това, което образователното министерство предлага – средното образование да бъде до 10 клас, а в последните две години от обучението си учениците да изкарат в профилирана подготовка за пазара на труда, има ефект в другите държави“, посочи той.
„Едно от позитивните неща, които се обсъждат, е да се въведе позицията стажант-учител, както и предложението за преференциални кредити за учителите, които се използват в другите държави“, обясни Траянов.
Според него е важно директорите да играят ролята на лидер в учебното заведение, а не просто да се занимават с административна работа.
„Въпросът обаче е дали преподавателите са готови да бъдат мениджъри и да въвеждат новите, току-що завършили студенти, в работата. През последните години разговарях с много директори и казват, че нямат време да обръщат внимание на качеството на обучението или на работата на учителите заради административните си задължения“, допълни Траянов.
Вижте повече във видеоматериала!


През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Съдът на ЕС опровергава информация за допусната жалба срещу влизането ни в Еврозоната
Ограничават движението на автомобили във Варна през почивните дни заради два мача
Фратрия завърши годината с победа
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
EV стигат точка на необратимост през 2026, Европа и Китай ще се интегрират
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Най-хитовите маникюри за декември
Дългата история на Русия в нарушаването на споразумения
Провериха критични участъци при водосбора на река Струма и река Конска
НА ЖИВО: Теглят жребия за Мондиал 2026
Каква е тайната на дълголетието на Дик Ван Дайк?
преди 12 години Спомням си тълпите млади българи, които хукнаха да емигрират в първите години след демокрацията. Мои приятели и роднини заминаваха и след някакъв период на сетълмент започваха работа като квалифицирани и образовани хора, особено в инженерните специалности. Помня и какъв потрес изживяха с децата си, ако бяха завели такива, когато ги пратиха в местни училища. Споделяха, че нашите са поне 2 г. напред с математика, физика, химия, биология, география... Най-често чувах: "там нищо не учат!" На едни познати синът замина за Щатите след гимназия и казарма тук през 1997 г. Записа се в университет във Финикс да учи графичен дизайн и мултимедии и курсовият му ръководител го беше отделил първата година от другите, основно латиноси, за да не ги депресира, а тук не блестеше с нищо!Сега какво стана след 20 години капитализъм и демокрация? Или пак комунистите и руснаците са виновни... хаха! отговор Сигнализирай за неуместен коментар