Заради височината си Аспаруховият мост във Варна е непреодолима преграда за големите контейнеровози, които не могат да бъдат обработвани на пристанището във Варненското езеро. Въпросът е крайно време да бъде решен, тъй като до края на годината трябва да приключи проектирането на новия Интермодален терминал. Той трябва да има съвременни контейнерни площадки.
Инженери предлагат да се направи шлюзово съоръжение под моста, което кардинално да реши тези инфраструктурни въпроси, заяви за в. „Черно море” инж. Дойчин Ников, ръководител на проекта.
Неговият екип е подготвил авторска концепция и проекти с две решения – едното за обработка на кораби тип Panamax (кораби с размер, който позволява преминаването им през Панамския канал – бел. ред.) и за кораби Post-Panamax Class (по-големи съдове, които не могат да преминават през Панамския канал – бел. ред.).
Поради ограничената височина (около 46 м) на Аспаруховия мост засега е невъзможно влизането на Panamax контейнеровози във Варненското езеро. Това би могло да стане само при минимум 58 метра светъл отвор на мостовото съоръжение.
Допълнително контейнеровозите Panamax и Post-Panamax изискват дълбочина от 13,5 - 14 метра (сега каналът е с дълбочина до 12 метра).
Тази генерация кораби се обработва на терминала в Констанца. Там при необходимост става претоварването на по-малки съдове, които влизат във Варненското езеро.
В същото време и Турция готви нов мегапроект за дублиращ канал на Босфора, през който ще могат да преминават в Черно море и суперконтейнеровози от последна генерация. Допълнително в Панама върви строителството на нов канал, който ще даде възможност за преминаване на Super-Post Panamax контейнеровози и последен клас кораби с широчина до 55 метра. Проект за изграждане на контейнерен терминал за обработка на големи контейнеровози е започнал и в Грузия през 2014 г.
Досега са обсъждани различни варианти за Варна. Единият е за изграждане на дълбоководен терминал на Острова пред Аспаруховия мост. Другият е за повдигане на моста, което според авторите на проекта е технически и икономически неиздържано. Вариантът за вдигане на мостовото съоръжение, докато корабите минават, те смятат, че ще отнеме 2-3 години, през които движението ще бъде парализирано.
Докато при шлюза подобен въпрос изобщо не стои, твърди инж. Ников.
Неговият екип предлага инженерно решение с един шлюз, както е в Панамския канал. Контейнеровозът влиза, понижава се нивото на водата, за да мине свободно под моста, после отново се вдига и той продължава напред във Варненското езеро.
Специалистите са обмислили вариант за шлюзов канал, разположен успоредно на съществуващия плавателен канал, при което няма да се спира движението на останалите плавателни съдове. За изграждането му са необходими до 160-180 млн. евро, включително с драгирането, като срокът за изпълнение е 14 -18 месеца.
Вторият проект пак е за шлюзово съоръжение, но вече по-голямо, с подвижни мостове от двата му края, за да не спира трафикът, докато корабите преминават през шлюза. За реализацията му ще са необходими около 260-280 млн. евро.
В същото време екипът твърди, че изграждането на съвсем нов мост над езерото ще струва много по-скъпо - миниум 800 млн. евро.
Според инженерите изграждането на шлюзовете може да стане с европейско финансиране.


Призът „Спортист на Варна“ ще бъде връчен на 16 декември
Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Природните бедствия са довели до силен ръст на имуществените застраховки у нас
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Noventiq ускорява AI трансформацията в бизнеса с Microsoft Copilot и нова експертна специализация
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
ГЕРБ внесе предложението за закриване на комисията "Сорос" в парламента
След Пеевски и Коцев: Максим Генчев проси пари за "Карадажата" и от Мирчев
Два месеца преди игрите: Олимпийският огън беше запален в Рим
Издигнаха къщички и палатки за протестиращите фермери край Промахон-Кулата