На етикетите на някои безалкохолни напитки не се отбелязва наличието на подсладители, а някои от тях, като "Аспартам", може да са опасни за алергични към него хора, сочи изследване на Федерацията на потребителите, представено днес от нейния главен секретар Павел Кърлев.
Тези напитки са на фирмите "Мария Инвест" ООД, Харманли, "Вавелин", с. Градец и ЕТ "Анол-В. Лашков", Мъглиж. Проучването е направено през юли-август, като са изследвани 21 мостри от безалкохолни напитки на 15 фирми от 10 области на страната. Беше уточнено, че проучването не е по-всеобхватно, защото изследването на съставките на една мостра струва 200-250 лв.
От изследваните 21 мостри, в 11 не е указано, че са с подсладители, в 7 е открито завишено съдържание на подсладителите, в 4 с претенции за наличие на витамин "С" такъв няма. Открити са и 4 с нарушена микробиология. Освен това при 6 от изследваните мостри е поставен подвеждащо знак "Диета", въпреки че не са диетични.
Само 0,5% от етикетите на безалкохолните напитки не са изработени според сегашните стандарти, сочи проучване, направено от Асоциацията на производителите на бзалкохолни напитки, пък информира нейният председател Милчо Бошев. Проучването обхваща общо 1603 продукта на 90 фирми, като 1390 са плодови сокове и нектари, произведени у нас и в чужбина, 129 вида са "студен чай" и 84 - спортни и енергийни напитки. Основните нарушения при това проучване са, че липсва информация на български, не е написано количеството на плодовия концентрат, няма енергийна стойност в килокалории.
Що се отнася до продажбите на бутилирани води, беше съобщено, че през последните месеци е имало два сигнала и след направена проверка от съответните органи, е установено, че едната марка е от неизвестен водоизточник и производството й е спряно.
Като цяло сега пазарът на безалкохолни напитки у нас е по-регулиран и докато преди 10 години производителите са били към 3000, сега те са 280, съобщи още Бошев. За първите 9 месеца на годината като цяло има спад на продажбите на безалкохолни напитки у нас с 6% на годишна база, приблизително такъв се очаква да бъде резултатът и за цялата година. Единствено за 9-те месеца ръст имат продажбите на "студен чай" и напитките "лайт" с 14%.
От юли 2010 г. според изискванията на ЕС на етикетите на безалкохолните задължително ще се изписват оцветителите, които могат да доведат до хиперактивност при децата, като и това ще се указва. Засега ЕК не е приела предложението на Великобритания такива оцветители да бъдат забранени.
До две години по всяка вероятност ще бъде въведено задължителното изискване за ЕС шрифтът на етикетите на хранителните продукти да е минимум 1,5 мм, а също така да има и определен ред при изписването на съставките им.


Как ще подаваме данъчни декларации след приемане на еврото?
Умеров: Постигнахме реален напредък по време на разговорите в Берлин
Нов астероид и мистериозен обект приближават Земята през декември 2025
Броят на левовете в обращение намалява
Башар Асад живее в „луксозно изгнание“ в Москва
На мен няма да ми се случи: Под 10% от имотите в България са застраховани
Макрон рискува да погребе завинаги споразумението с Меркосур
Дебатът на пазара на облигации за курса на Фед през 2026 г. набира скорост
Руският петрол се продава с "най-голяма" отстъпка в Китай след санкциите
ЕС: Китай започва издаване на общи лицензи за редкоземни елементи
Кой печели и кой губи на българския пазар през 2025
Шофьорка обърка педалите и скочи в пълен с хора басейн
Jeep Wrangler получи специална версия
Как Tesla печели невидимата война срещу шума
Пет коли, в които да инвестирате догодина
84-годишен от Флорида простреля сина си в лицето
Погром в Триъгълника на властта: Неизвестни "заклаха" прасето-касичка
Класически рецепти за Игнажден на 20 декември
Европа започва да се учи как да сваля дронове
Защо полетът на бомбардировача B-2 Spirit струва толкова скъпо?