Джеръми Хънт е щастлив политик. Провалът на неговия предшественик (Куаси Куартенг при премиерството на Лиз Тръс – бел. прев.) го направи министър на финансите. Това и енергийната криза го принудиха да предприеме твърди действия през ноември. Оттогава падащите цени на газа облекчиха натиска върху икономиката и публичните финанси. Министърът използва това пространство за умело маневриране. Бюджетът му, който представи в сряда, съдържа разумни идеи. Той не е трансформиращ, но комбинацията между премиера Риши Сунак и Хънт излъчва компетентност. Това е хубава промяна, пише главният икономически коментатор на Financial Times Мартин Уулф.
Обобщението на Службата за бюджетна отговорност (OBR, независима институция – бел. прев.) за това къде е икономиката на Обединеното кралство и какво е направил финансовият министър е ясно. Икономическият спад в краткосрочен план се очаква да бъде по-кратък и по-плитък, средносрочният БВП ще бъде по-висок, а фискалният дефицит и нетният публичен дълг ще бъдат по-ниски от очакваното преди четири месеца. Голяма част от обяснението е, че цените на газа на едро намаляха повече от наполовина през последните шест месеца и се очаква да паднат допълнително, укрепвайки брутния вътрешен продукт и понижавайки инфлацията.
И все пак е важно да не се успокояваме. Структурните слабости продължават. Най-вече, бизнес инвестициите са в застой от 2016 г. насам в резултат на несигурността около Брекзит, пандемията, енергийната криза и скоковете в цената на капитала след облагане с данъци. Участието на пазара на труда намаля драстично от началото на пандемията. В резултат на това работната сила е с 520 000 души по-малко от очакваното преди пандемията. Преди всичко, производителността расте с по-малко от половината от темпа си преди финансовата криза от 2007-09 г. Към тези по-дългосрочни проблеми трябва да се добави, че кризата с издръжката на живота остава тежка, основните обществени услуги са в лошо състояние, а опитите за намаляване реалните доходи на работниците в публичния сектор в отговор на неочакваната инфлация предизвикват неизбежна (и заслужена) обратна реакция.
Според OBR финансовият министър е похарчил две трети от извънредната си фискална печалба за своите бюджетни мерки. Те предлагат по-голяма подкрепа за сметки за енергия и бизнес инвестиции в близко бъдеще, като същевременно повишават предлагането на работна ръка в средносрочен план. Неговите мерки, твърди министърът, също така ще намалят инфлацията с близо 0,75 процентни пункта тази година.
Въпреки тази щедрост и по-добрите икономически перспективи, реалните разполагаеми доходи на домакинствата на човек се очаква да намалеят с общо 5,7 процента между 2022-23 г. и 2023-24 г. Този спад е с 1,4 пункта по-малък от прогнозата през ноември 2022 г., но все още е най-големият двугодишен спад от 1956-57 г. насам. Прогнозите са, че реалният жизнен стандарт ще бъде с 0,4 процента по-нисък през 2027-28 г., отколкото преди пандемията. Това е почти изгубено десетилетие и идва в допълнение към много лошо предишно такова.
Струва си да се отбележи (то не е много, като се има предвид комичната история на нарушени и след това изоставени фискални правила), че се прогнозира министърът да постигне целта за намаляване на съотношението на нетния публичен дълг към БВП (изключващо Английската централна банка) с марж от 6,5 млрд. паунда (едва 0,2 процента от БВП) през 2027-28 г. Това е най-малкото постижение, което някой финансов министър е определял спрямо основната си фискална цел. Предвид рисковете от по-високи лихвени проценти и по-лоша икономика, това е хазарт. Има ли значение? Може би не. Трудно е да се предвиди кога и дали пазарите ще се обърнат срещу дадена държава.
Това решение да използва новото си поле за маневриране до краен предел трябва да има политически смисъл: за неговата партия бъдещето е близо (парламентарните избори в края на януари 2025 г. – бел. прев.) Дали има смисъл от икономическа и социална гледна точка ще зависи от мъдростта на самите мерки.
Най-скъпата мярка е 100-процентовия данъчен кредит за капиталови разходи, при средна цена от около 9 милиарда паунда годишно в рамките на три години. Самата мярка е желателна. Но трябва да е постоянна. Тя се предвижда да отпадне, защото иначе би нарушила правилата на министъра. Това е направо глупаво. Ако е важна (а тя е), Хънт трябва да предложи дългосрочни начини за финансирането й. Това е още един пример за неуспеха да се обърне успоредно внимание на разходите и данъчното облагане по систематичен начин, който е виден в отказа да се признаят разходите за изпълнение на ангажиментите.
Вторият голям набор от мерки са тези, насочени към увеличаване на участието на пазара на труда, най-важната от които е по-голямата подкрепа за грижите за деца. Това трябва да се разглежда като постоянно допълнение към социалната държава. Такива са и новите мерки за хора с увреждания, социалните помощи, по-щедрите данъчни облекчения върху пенсиите и по-високите разходи за отбрана. Тези допълнителни разходи ще възлязат на 8,3 милиарда паунда през фискалната 2025-26 г.
Сами по себе си тези мерки са предимно добре дошли. OBR вярва, например, че мерките ще повишат заетостта със 110 000 души. По-високата заетост е добра и също така ще повиши БВП. По-високите разходи за отбрана изглеждат почти неизбежни днес във време на война. Но либерализираното третиране на пенсиите е несъмнено прекомерно и облагодетелства само заможните.
Има много други забележителни характеристики на бюджета: планове за 12 нови инвестиционни зони; прехвърляне на отговорността за регионалното икономическо развитие на местните власти; увеличаване финансовата автономия на кметовете; решение за класифициране на ядрената енергия като „екологично устойчива“; държавно финансиране на ядрения проект Sizewell C; подпомагане на иновациите чрез по-бързо регулиране на новите лекарства; и насърчаване на изкуствения интелект.
Като цяло финансовият министър язди късмета си. Той изготви набор от мерки, които трябва да доведат до някои структурни подобрения. Но основната картина си остава криза с издръжката на живота, нефункционален обществен сектор, нещастна работна сила в публичната сфера и не много динамична икономика. Ще промени ли този бюджет всичко това? Съмнявам се. Ще спечели ли следващите избори? И това ми е съмнително.


Един район във Варна остава без вода днес
Без ток във Варна на 5 декември 2025
Мачовете по ТВ днес (5 декември)
Виц на деня - 5 декември
Днес отбелязваме Международния ден на доброволеца
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
ГДБОП и ДАНС разбиха група за ДДС измами, завлекли хазната с милиони
Синдикат в МВР: Трудно можем да приемем, че животът на полицай е оценен на гаранция от 5 000 лв.
Легендарната чалготека "Син Сити" става зала за изкуства
Първата дама на САЩ запали светлините на коледното дърво край Белия дом
Подписахме екшън план за три нови моста над Дунав