Съветът на Европейския съюз (ЕС) прие регламент относно правилата за устойчивост по отношение на батериите, който урежда целия жизнен цикъл на този продукт – от производството до повторната му употреба и рециклирането, става ясно от прессъобщение на сайта на ведомството.
Миналия месец Европейският парламент одобри регламент, свързан с проектирането, производството и управлението на отпадъците при всички видове батерии, които се предлагат в ЕС. С 587 гласа „за“, 9 гласа „против“ и 20 гласа „въздържал се“ евродепутатите одобриха постигнатото споразумение със Съвета на ЕС за преразглеждане на правилата на ЕС относно батериите и отпадъчните батерии. Новото законодателство взема предвид технологичното развитие и бъдещите предизвикателства в сектора и ще обхване целия жизнен цикъл на батериите - от проектирането до края на цикъла на батерията.
„Батериите са ключов елемент от процеса на декарбонизация и прехода на ЕС към видове транспорт с нулеви емисии. В същото време батериите, които са на етапа на извеждане от употреба, съдържат много ценни ресурси и трябва да можем да използваме тези суровини от критично значение, вместо да разчитаме на трети държави за доставки. Новите правила ще насърчат конкурентоспособността на европейската промишленост и ще гарантират, че новите батерии са устойчиви и допринасят за екологичния преход“, изтъква Тереза Рибера, министър на екологичния преход на Испания – домакин на председателството на Съвета на ЕС.
Новият регламент ще се прилага за всички батерии, включително за излезлите от употреба портативни батерии, акумулаторни батерии за електрически превозни средства, индустриални батерии, стартерни акумулаторни батерии (използвани предимно за превозни средства и машини) и батерии за леки транспортни средства (напр. електрически велосипеди, електрически мотопеди, електрически скутери).
Тези нови правила имат за цел да насърчат кръговата икономика чрез регламентиране на батериите през целия им жизнен цикъл. Поради това с регламента се установяват изисквания относно етапа на извеждане от употреба, включително целеви стойности и задължения за събиране, цели за оползотворяване на материалите и разширена отговорност на производителя.
В регламента се определят целеви стойности за производителите за събиране на негодни за употреба портативни батерии (63% до края на 2027 г. и 73% до края на 2030 г.) и се въвежда специална целева стойност за събиране на негодни за употреба батерии за леки транспортни средства (51% до края на 2028 г. и 61% до края на 2031 г.).
В регламента се определя целева стойност за оползотворяване на литий от негодни за употреба батерии - от 50% до края на 2027 г. и 80 % до края на 2031 г., като тя може да бъде изменена чрез делегирани актове в зависимост от пазарното и технологичното развитие и наличието на литий.
Предвижда се и задължителни минимални равнища на рециклирано съдържание за индустриалните батерии, стартерните батерии и акумулаторните батерии за електрически превозни средства. За начало те са определени на 16% за кобалт, 85% за олово, 6% за литий и 6 % за никел. Батериите ще трябва да са придружени от документация за рециклирано съдържание.
Целта за ефективност на рециклирането на никел-кадмиеви батерии е определена на 80% до края на 2025 г. и на 50% до края на 2025 г. за други негодни за употреба батерии.
В регламента се предвижда портативните батерии, вградени в уреди, да могат да се отстраняват и заменят от крайния ползвател, като се оставя достатъчно време на операторите да адаптират дизайна на своите продукти към това изискване.
Батериите за леки транспортни средства ще трябва да бъдат заменяни от независим специалист.
Справедливи правила за всички оператори
Новите правила имат за цел да подобрят функционирането на вътрешния пазар на батерии и да гарантират по-лоялна конкуренция благодарение на изискванията за безопасност, устойчивост и етикетиране. Това ще бъде постигнато чрез критерии за ефективност, трайност и безопасност, строги ограничения за опасни вещества като живак, кадмий и олово и задължителна информация относно въглеродния отпечатък на батериите, изтъкват от Съвета на ЕС.
С регламента се въвеждат изисквания за етикетиране и информация, наред с другото, относно компонентите на батерията и рециклираното съдържание, както и електронен „паспорт на батерията“ и QR код. За да се даде достатъчно време на държавите членки и икономическите участници на пазара да се подготвят, изискванията за етикетиране ще се прилагат от 2026 г., а кодът QR – от 2027 г.


Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
„Байерн” надигра „Щутгарт” с хеттрик на Кейн
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари