IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Втори живот за електромобилните батерии? Зависи колко дълго е продължил първият

Потребителите по света задържат своите електрически коли по-дълго време от очакваното, което възпрепятства стабилните потоци от батерии към пазара за повторна употреба

22:11 | 27.06.23 г. 7
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Големите производители на автомобили обявиха планове за повторно използване на батериите от електромобилите, когато приключи експлоатационния им живот в превозните средства, но конкуренцията в сектора, както и апетитът за достъпни автомобили поставят под съмнение тази част от кръговата икономика, пише Ройтерс.

Редица стартъп компании предлагат съхранението на енергия като втори живот за батериите.

Но създаването на жизнеспособна индустрия, предвидена от автомобилни производители като Nissan Motor Co., би означавало тези компании да се сблъскат с конкуренцията в лицето на фирмите за рециклиране на употребявани батерии, докато шофьорите са притиснати от криза при разходите за живот.

„Предположението, че електромобилните батерии ще издържат само 8 до 10 години и след това собствениците ще ги сменят, просто не е вярно“, изтъква Ханс Ерик Мелин, основател на консултантската компания Circular Energy Storage (CES), която проследява обемите и цените на батериите. „Ще бъде трудно да извлечеш ползи от втория живот на батериите“, добавя той.

Въпреки че е възможно решение за автобусите, камионите и други търговски превозни средства, ще отнеме доста време преди експлоатационният живот на батериите да приключи.

Идеята за съхранение на енергия като втори живот за батериите на теория е проста.

Когато капацитетът на батериите падне под 80%-85% след 8-10 години употреба, те ще бъдат пренасочени към сектора за захранване с електроенергия за сградите или дори за балансиране на местните и национални електроразпределителни мрежи.

Инвеститорите, вярващи в кръговата икономика, където продуктите и материалите се рециклират и използват повторно, са предоставили около 1 млрд. долара финансиране на близо 50 стартъп фирми в световен мащаб, изчислява Ройтерс.

Освен това производителите на автомобили от Mercedes до Nissan са създали свои собствени операции за повторна употреба на батериите.

Проблемът тук обаче е липсата на изживели живота си батерии, тъй като последните не показват признаци на загуба на капацитет.

Нарастващата средна възраст на автомобилите с изкопаеми горива по пътищата – която сега достига рекордните 12,5 години в САЩ според S&P Global Mobility - предполага, че много електромобили ще останат на пътя още много години, дори ако батериите им загубят своята ефективност.

„Прагът от 80% е произволно число, което не отразява реалното използване на електромобили“, изтъква Мелин от CES.

Тъй като електромобилите, създадени преди десетилетие, все още се използват, Елмар Цимерлинг, мениджър в отдела „Бизнес развитие“ за автомобилостроенето в германската компания за повторна употреба на батерии Fenecon, казва, че в момента няма такъв пазар, въпреки че прогнозира „цунами" от батерии през следващите пет години.

Два пъти по-скъпи от новите батерии

Конкуренцията от компании, използващи вече употребявани батерии за захранване на всичко - от класически автомобили до лодки, предлага цена от 235 долара за киловатчас към края на 2022 г. – което е около два пъти над цената, която големите автопроизводители плащат за нови батерии, изчислява CES.

Tesla Model 3 Long Range е оборудван със 75-киловатчасова батерия. При тази цена той би струвал 17 625 долара на пазара за употребявани автомобили.

Производителите на автомобили и батерии все по-често предлагат системи за съхранение на енергия, използващи нови батерии - от Tesla до британската AMTE Power и дори хърватския производител на електрически спортни автомобили Rimac.

Въпреки че използва енергия и следователно е въглеродно интензивно, рециклирането представлява и друга форма на конкуренция за повторна употреба, тъй като търсенето на клетъчни материали го прави икономически привлекателно.

„Големият въпрос е, ако имате доста ценни суровини в батерията и попитате „Как мога да извлека максимума от нея?“ отговорът е, че рециклирането може да е по-добро“, изтъква Томас Бекер, ръководител на отдела за устойчивост в BMW, която разполага със съоръжение за съхранение на батерии за повторна употреба в Лайпциг.

Последна актуализация: 22:11 | 27.06.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

7
rate up comment 0 rate down comment 0
Pyramid
преди 10 месеца
Загуба на капацитет и нарастване вътрешното съпротивление на клетките често се дължи на отслояване на материала от изводите на електродите а това отслояване, може да е следствие на вибрации в посока паралелна с електрода. Най-често, с най-висока амплитуда, са вертикалните вибрации а и производителите, разполагат батериите вертикално. Извод: Оптимално е вертикално разполагане на модули с хоризонтални електроди на клетките. При навитите клетки, ТОВА не може да се случи 100%.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 2 rate down comment 0
Pyramid
преди 10 месеца
Както се произвеждат в момента, батериите са осъдени да деградират бързо а, рециклирането на различните им типове е Проблем, заложен по дизайн. Когато производителите се вразумят, че им е нужна не уникална, а универсална ПЛАТФОРМА за батериите, каквато предложи моя милост, тогава и само тогава, ще бъдат преодолени повече от 10 препятствия пред ел.транспорта, а също и редица други приложения. И рециклирането, ще престане да възпира хода на осторията.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 1 rate down comment 9
khao
преди 10 месеца
До: cyclop тъъъъп, но упорит! .... продължавай смело, някой ден ще пребориш тия вятърни мелници...а може да спреш въртенето на земята...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 2
danchomentata
преди 10 месеца
https://***.cleanenergywire.org/news/test-germanys-motoring-asscociation-reveals-e-cars-use-more-power-dashboards-show
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 15
zelka007
преди 10 месеца
До: cyclop ... я разкажи за дизела ти дето харчи 2,5 на 120 и с един резервоар минаваш 1720км ... скоро не си се фалил ... остави ги електричките на хората , които ги притежават да се кахърят ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 13 rate down comment 3
cyclop
преди 10 месеца
"Когато капацитетът на батериите падне под 80%-85% след 8-10 години употреба,"...."Проблемът тук обаче е липсата на изживели живота си батерии, тъй като последните не показват признаци на загуба на капацитет.".... АХЪЪЪММММ "След 12 години употреба пробегът на електрическата кола е намалял до 40 мили (64 км) от 120 мили." Собствените ви твърдения отричат съчиненията. Реалността е че 2/3 от капацитета на батерията е загубен за 12 години. Умопомрачително.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 13 rate down comment 4
cyclop
преди 10 месеца
"електромобили, отписани от застрахователите. Тъй като последните не могат да оценят стойността на батерията дори при наличието на незначителни щети, цели автомобили, често с почти 100% капацитет на батерията, биват бракувани." ...понеже при най-малка деформация има риск от непредсказуемо и незагасяемо самозапалване, ама шшшштт трай си
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още