През 2023 година Китай внесе рекордни количества петрол, въглища и желязна руда. На пръв поглед това показва истински възход на икономиката, но според колумниста на Ройтерс Клайд Ръсел това е само на пръв поглед и реалността е малко по-различна.
По данни на митниците в страната през 2023 година вносът на петрол се повишава с 1,1 млн. барела до 11,28 млн. барела на ден. Но в същото време Международната агенция за енергетика (МАЕ) прогнозира, че потреблението на петрол в Китай ще се увеличи с поне 1,8 млн. барела на ден след преотварянето на икономиката след края на пандемията от Covid-19.
Китай не разчита единствено на вноса, но местният добив се повишава само с 1,8% на годишна база за първите 11 месеца на годината. Нещо повече - Китай продължава да увеличава търговските и стратегическите си резерви от петрол.
Анализаторът посочва, че Китай официално не съобщава какви количества петрол съхранява в своите складове, но това може лесно да бъде изчислено. Дневно страната разполага с 15,45 млн. барела, а рафинериите преработват 14,78 млн. барела. Според оценката количествата, които се съхраняват леко намаляват спрямо 2022 година, но остават съществени, особено в първата половина на 2023 година.
И най-важното - износът на горива. През 2023 година той се повишава с 16,7% и достига общо 62,69 млн. тона, пише още Ръсел.
Вносът на въглища също е рекорден през миналата година и достига 474,42 млн. тона, или ръст от почти 62% спрямо 2022 година. Вносът обаче е свързан по-скоро с увеличеното търсене от електроцентралите. Заради сушата водните централи намалиха производството си със 7% само през първите 10 месеца на годината, сочи още анализаторът на Ройтерс. Според него ниската цена на вносните въглища ги прави по-евтини от месното производство, което доведе и до рязкото повишение на вноса.
Очакванията са, че през 2024 година вносът на въглища ще се понижи на фона на увеличаването на производството на електроенергия от водните централи, както и от соларните и вятърните инсталации, чийто брой започва видимо да се увеличава.
Желязната руда действително е изненадата в статистиката за вноса, признава още Клайд Ръсел. През 2023 година вносът на суровината се е увеличил с 6,6% до рекордните 1,18 млрд. тона. Основната част е свързана с производството на стомана - за автомобилния сектор, инфраструктурни проекти и за износ.
Въпросът е доколко икономиката ще се разрастне, така че да предизвика и съществен ръст на производството на стомана. Според анализатора едва ли ще има бум, въпреки че вероятно вносът на желязна руда ще продължи да расте и през 2024 година.


Огнеборците потушиха 31 пожара през последното денонощие
Един загинал в катастрофи през последните 24 часа
Честваме паметта на преподобните Сава Освещени и Нектарий Битолски
ПП-ДБ внася вот на недоверие срещу кабинета днес
От днес изплащат последните пенсии в лева
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Израел е допуснат на "Евровизия" догодина, 4 страни ще бойкотират конкурса
ПП-ДБ ще внесат вота на недоверие към кабинета "Желязков"
Роденият в Беларус Роман Хофман оглави Мосад
Изплащат от днес пенсиите и коледните добавки
Подкрепяният от Израел палестински лидер Ясер Абу Шабаб е бил убит при семеен спор