На Русия не ѝ достигат технически възможности, за да се включи в новото газово направление - доставките на втечнен газ, коментират участници в Пербургския международен газов форум, който се проведе в края на миналата седмица. Информация за дискусиите за втечнения газ бяха публикувани днес (16 октомври) на официалния сайт на събитието.
По време на дискусиите във форума консултантската компания Kept отбелязва, че втечненият газ е един от най-динамично развиващия се енергиен сектор. В периода 2010-2023 година потреблението се увеличава с 80% спрямо 27% за тръбния газ в същия период. На Русия обаче не ѝ достигат технически възможности за развитие на сектора заради западните санкции.
Трябва или да преодолеем тези санкции, или сами да изминем пътя, който отне 20-30 години на другите страни, коментира Сергей Романов, един от директорите в Министерството на енергетиката, цитиран от организаторите. Той отбелязва, че подкрепа може да окаже развитието на вътрешния пазар.
Пазарът на втечнен газ се ръководи от компании, не от държави, отбелязва от своя страна чл.кор. на Руската академия на науките (РАН) Станислав Жуков. Според него решения ще бъдат намерени, макар и да е нужно време, а всяко забавяне допълнително затруднява излизането на пазара, допълни още той.
Възможностите на руския втечнен газ да излезе на световните пазари са две - по морски път или по континентален, отчитат още от Kept. Морският сценарий е почти невъзможен заради конкуренцията, а континенталният разчита на търсенето в Евразия.
По време на форума стана ясно още, че Русия обмисля иновация, която може да направи конкурентен втечнения газ на пазарите. Тя разчита на преноса през Северния морски път, което съкращава значително времето за доставка до основния останал пазар на руския газ - Китай.
Санкциите на САЩ обаче спират идеята - плановете преди войната в Украйна бяха доставките да бъдат със специални танкери ледоходи, които "Новатек" поръча. Доставките обаче бяха отказани, а САЩ и ЕС наложиха още санкции около втечнения газ от Русия, които всъщност спират технологиите, нужни на сектора.
По предложение на технологичния "Корчатовски институт" втечненият газ от проекта на "Новатек" - "Арктик СПГ 2", може да бъде превозван с атомни подводници, пише Ройтерс.
Ръководител на института е Михаил Ковалчук. Неговият брат Юрий, известен с прозвището "личния банкер на Владимир Путин", е член на Съвета на директорите на банка "Русия", базирана в Санкт Петербург.
"Става въпрос за създаването на фундаментално нов клас водни съдове, които да бъдат алтернатива на традиционните газови такери, които не могат да преминават през цялата година през Северния морски път заради условията в Арктическо море", се казва в публикация, която дава светлина по предложението, на сайта на Offshore Marintec Russia 2024.
Според информацията идеята се е зародила още в началото на века и е представена пред руския президент Владимир Путин през септември 2024 година. Сега "Корчатовският институт" и "Газпром" заедно работят по този проект.
Според достъпната информация атомните подводници ще бъдат с дължина от 360 м и ширина не повече от 70 м и ще бъдат задвижвани от двигателите "РИТМ - 200", използвани за руските ледоразбивачи.
Някои експерти обаче са скептични, че тази идея ще проработи - според тях Русия няма капацитета да построи такава подводница.


По 4987 евро от БВП се пада на човек от населението
НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Борисов: Помолих Теменужка Петкова да махне от бюджета това, което искаха бизнесът и синдикатите
Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Airbus е на 133 самолета от годишната си цел
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Варненски пожарникари с календар като Victoria's Secret
Вълнуващи празнични предложения от А1: Премиум смартчасовници с до 600 лв. отстъпка
Желязков: Мораториумът за износ на дизел скоро може да отпадне, НС да реши за отмяната
Ватиканът обяви, че жените не могат да стават дякони
АПС с очакване вотът на недоверие да е успешен
преди 1 година Местните пенкелери ще сдъвчат всичко, що им сложиш в устата. Бравос! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Може и с дирижабли, километър на пет с еко бонус - сянката ще намаля глобалното затопляне! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Achtung: Да, но всеки влак си има пътници - виж как сериозно са я коментирали сериозните коментатори тук - едната( #1) верно е изплискала легена. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година тия съвсем изплискаха лигеня отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Доста несериозна статия в жанр фантастика. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година *Става въпрос за създаването на фундаментално нов клас водни съдове, които да бъдат алтернатива на традиционните газови такери, които не могат да преминават през цялата година през Северния морски път заради условията в Арктическо море* - Нещо не става ясно - затоплянето на планетата и топенето на ледовете в Арктика отлага ли се? Доста сериозни държави се канеха да пълнят гушите от новите, освободени от ледовете северни морски маршрути? Или климатът се променя само за дране на въглеродни квоти? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година 360 метрова атомна подводница пълна с втечнен газ може бая проблеми да създаде ако гръмне в някое пристанище :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Аххахаххаххаххаа-аххаххаххххахаххааа-аххаххахаххххааа ... да превозват втечнен газ с атомни подводници ... аххахахаххахаа-ххохоохоохохххх ... и тези ги броите, че са велика сила ?! Те немат канализация по градовете си ?! Спират си военните атомни подводници щото не могат да ги поддържат !! Една атомна подводница - разходите й на ден плаване са м/у $9 и $20млн !! НА ДЕН !! А кой ще застрахова подводен ядрен титаник пълен с втечнен газ ?! Пълен шшиитт !! Да мучат копейкопоклонниците в екстаз !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар