Поне три руски рафинерии са спрели или ограничили работата си заради големи загуби, причинени от високите цени на петрола и скъпото кредитиране в Русия, съобщава Ройтерс, позовавайки се на пет свои източника. Допълнителни предизвикателства носят санкциите на Запада, украинските дронове и ограниченията на износа на горива, наложени от държавата.
Източниците на Ройтерс сочат като първи "жертви" на тези обстоятелства рафинериите в Туапсе (собственост на "Роснефт"), както и независимите рафинерии в Илски (Краснодарския край) и в Новошахтинск (Ростовска обалст). И трите бяха мишена на украинските дронове по няколко пъти по-рано тази година
Компаниите отказват коментар на запитванията на Ройтерс, но на сайта на рафинерията в Новошахтинск, която се определя като най-големия доставчик на грива в южните части на Русия, е видно значително намаление на производството - за 9-те месеца на 2024 година преработеният петрол е наполовина под количествата за 2023 година, или общо 2,6 млн. тона.
Кризата в сектора може да се отрази на цялата икономика на Русия - петролните компании ограничават вноските си в бюджета, а петролъ е най-големият източник на приходи за руската хазна.
Проблеми обаче има не само в руските рафинерии - секторът е под натиск на високи цени на петрола и слабо търсене на горива, което намалява печалбите. Една от причините е все по-широкото навлизане на електромобилите в Китай, както и като цяло мерките за намаляване на потреблението на изкопаеми горива.
Според източниците на Ройтерс за рафинериите в Русия загубите достигат до 10 хил. рубли (към 100 долара) на тон горива през последните месеци. През октомври цената на петрола на вътрешния пазар в Русия достига 50 хил. рубли на тон, а за да бъде печеливша работата на независимите рафинерии, цената трябва да бъде до 35 хил. рубли.
В Русия има 30 големи и средни по големина рафинерии, както и още редица по-малки, с общ капацитет за производство на 5,5 млн. барела горива на ден. По този показател Русия е една от страните с най-голям потенциал за износ на горива. Износът достига около 2 млн. барела на ден, а останалите количества отиват на вътрешния пазар.
Правителството ограничава цената на горивата на вътрешния пазар и повечето компании компенсират това с приходите от износа. През летните месеци обаче Москва спря износа, за да осигури достатъчно горива за вътрешния пазар и да ограничи повишаването на цената им.
От Ройтерс са потърсили за коментар големи компании, сред които "Лукойл" и "Газпром Нефт", но няма обратна връзка.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа
преди 1 година Всичко върви според планЪт, нали друзя антиваксъре-газовици-фронтоваци? отговор Сигнализирай за неуместен коментар