IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Швейцарски стартъп сложи солари в пространството между железопътните релси

Разстоянието е точно толкова, че да бъдат сложени стандартни панели, разказват от Sun Way

15:41 | 08.05.25 г.
Снимка: Sun Way
Снимка: Sun Way

Докато един ден чака влака, Йозеф Скудери са замисля за неизползваемото пространство между жп релсите и дали има начин то да бъде оползотворено, разказва Swiss Info. Проучванията показват, че в Европа има 260 хил. кв. км земя, затворена между двете релси, а в световен мащаб площта е към 1 млн. кв. км.

Пет години по-късно, роденият през 2021 година стартъп Sun Ways вече има предложение как да бъдат използвани тези площи - за производството на електроенергия. С предложението си компанията дава решение на два проблема - за разполагането на фотоволтаици върху площи, така че да не бъдат засегнати плодородни райони, и за неизползваемите индустриални площи.

Разстоянието между релсите е точно толкова голямо, че да бъде поставен стандартен фотоволтаичен панел, посочват от компанията на своя сайт. Те не пречат на движението на влака и могат да издържат на натоварването от преминаване на влакова композиция със скорост от 150 км/ч.

Произведената електроенергия се внася директно към контактната мрежа и загубите са минимални. Тя се използва за задвижване на влаковете със зелена енергия, но могат да бъдат изградени и зарядни станции в близост до жп инфраструктурата (например на гарите), за да бъде използвана ненужната енергия.

Според изчисленията на Sun Way поставените между релсите фотоволтаици в Швейцария, която има добре развита жп мрежа, могат да произведат 1 тераватчас електроенергия годишно. Това е около 30% от потреблението, което използва публичния електротранспорт в страната годишно.

Монтажът се извършва механично - чрез специален влак, уточняват още от Sun Way. Това намалява разходите за поставяне и дори да се налага често премахване на панелите, за да бъде извършена профилактика на релсите, в момента постигнатата цена на електроенергията е 0,10 франка за киловатчас.

Фотоволтаичните панели се поставят на ръка или механично - със специален влак. Снимка: Sun Way Фотоволтаичните панели се поставят на ръка или механично - със специален влак. Снимка: Sun Way

Компанията вече има разрешение да пусне в експлоатация пилотния си проект - централа, разположена на дължина от 100 м (48 панела) между релсите в кантона Нюшател. В този участък максималната скорост на влаковете е 70 км/ч. Панелите са със специално покритие, за да няма отблясъци, които могат да заслепят машинистите.

Идеята за панели между релсите всъщност не е иновативна - такива са поставяни и във Франция, Германия и Япония. Мястото привлича инвеститорите, защото потребителите са "на една ръка разстояние". Но швейцарската компания разработва своя технология, която позволява поставянето на панелите върху вече изградени релси и без да бъде спирано движението. Работата на първата такава централа, все още експериментално, започна в края на април. По ирония в дъждовен ден, тоест едно от предизвикателствата пред соларната индустрия - какво да правим, когато има облаци и вали дъжд.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:41 | 08.05.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Енергетика виж още

Коментари

Финанси виж още