Докато един ден чака влака, Йозеф Скудери са замисля за неизползваемото пространство между жп релсите и дали има начин то да бъде оползотворено, разказва Swiss Info. Проучванията показват, че в Европа има 260 хил. кв. км земя, затворена между двете релси, а в световен мащаб площта е към 1 млн. кв. км.
Пет години по-късно, роденият през 2021 година стартъп Sun Ways вече има предложение как да бъдат използвани тези площи - за производството на електроенергия. С предложението си компанията дава решение на два проблема - за разполагането на фотоволтаици върху площи, така че да не бъдат засегнати плодородни райони, и за неизползваемите индустриални площи.
Разстоянието между релсите е точно толкова голямо, че да бъде поставен стандартен фотоволтаичен панел, посочват от компанията на своя сайт. Те не пречат на движението на влака и могат да издържат на натоварването от преминаване на влакова композиция със скорост от 150 км/ч.
Произведената електроенергия се внася директно към контактната мрежа и загубите са минимални. Тя се използва за задвижване на влаковете със зелена енергия, но могат да бъдат изградени и зарядни станции в близост до жп инфраструктурата (например на гарите), за да бъде използвана ненужната енергия.
Според изчисленията на Sun Way поставените между релсите фотоволтаици в Швейцария, която има добре развита жп мрежа, могат да произведат 1 тераватчас електроенергия годишно. Това е около 30% от потреблението, което използва публичния електротранспорт в страната годишно.
Монтажът се извършва механично - чрез специален влак, уточняват още от Sun Way. Това намалява разходите за поставяне и дори да се налага често премахване на панелите, за да бъде извършена профилактика на релсите, в момента постигнатата цена на електроенергията е 0,10 франка за киловатчас.
Фотоволтаичните панели се поставят на ръка или механично - със специален влак. Снимка: Sun Way
Компанията вече има разрешение да пусне в експлоатация пилотния си проект - централа, разположена на дължина от 100 м (48 панела) между релсите в кантона Нюшател. В този участък максималната скорост на влаковете е 70 км/ч. Панелите са със специално покритие, за да няма отблясъци, които могат да заслепят машинистите.
Идеята за панели между релсите всъщност не е иновативна - такива са поставяни и във Франция, Германия и Япония. Мястото привлича инвеститорите, защото потребителите са "на една ръка разстояние". Но швейцарската компания разработва своя технология, която позволява поставянето на панелите върху вече изградени релси и без да бъде спирано движението. Работата на първата такава централа, все още експериментално, започна в края на април. По ирония в дъждовен ден, тоест едно от предизвикателствата пред соларната индустрия - какво да правим, когато има облаци и вали дъжд.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos
Новата реалност: Битка на дронове за небето над Украйна
Евродепутат: Управляващите използват работещите българи като "дойна крава"