Първото реално дежурство на екип с медицинския хеликоптер вероятно ще бъде след началото на април. Това каза заместник-министърът на здравеопазването Илко Гетов, цитиран от БТА.
Днес хеликоптерът от системата за спешна медицинска помощ по въздуха (HEMS - Helicopter Emergency Medical Service), който пристигна в България на 1 февруари, извърши първия си тренировъче полет, като излетя от авиобазата на Главна дирекция „Гранична полиция“ и кацна успешно на площадката на Университетската многопрофилна болница за активно лечение „Света Екатерина“ в София, която е на покрива на болницата.
Пациентите, които се транспортират с хеликоптер, ще бъдат хоспитализирани в съответната болница според състоянието им, посочи Гетов. Ако сега възникне донорска ситуация, ще се ползва хеликоптерът, ако тя е в обсега на 250 километра, тъй като машината може да лети в радиус 250 км от базата си, каза още проф. Гетов. При наличие и на шестте хеликоптера, които се очакват в България до края на 2026 г., те ще бъдат използвани, независимо от коя болница трябва да бъде транспортиран органът за трансплантация.
Над 100 лекари и медицински сестри са обучени за оказване на спешна медицинска помощ. Те ще продължат да работят на основното си работно място, но и ще дават дежурства за работа на хеликоптерите. Всеки, който ще работи на хеликоптерите, ще подпише декларация.
Следващият хеликоптер, който е предназначен за България, е в продукционна фаза – на производствената линия е, а екипите ни ще заминат също в началото на април за обучение на място, каза още Гетов.
Продължават процедурите за лицензирането на хеликоптерната площадка при болница „Лозенец“. Към момента в София са лицензирани площадките на болниците „Св. Екатерина“ и „Св. Анна“, припомни заместник-министърът.
„България Хели Мед Сървиз“ ЕАД вече има сертификат за авиационен оператор за извършване на операции за спешна медицинска помощ по въздух – HEMS, съобщи министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков днес по време на първия тренировъчен полет с българския хеликоптер, допълват от Министерството на транспорта и съобщенията.
Източник: БГНЕС
„Изпълнението на демонстрационния полет е част от процедурата по сертифициране на авиационния оператор. Съгласно европейското законодателство всеки един от пилотите трябва да премине обучение от около 10 часа за работа с този хеликоптер, след което машината може да бъде въведена в експлоатация и да започне да изпълнява HEMS мисии“, посочи Георги Гвоздейков. Той поясни, че днешният демонстрационен полет се осъществява в присъствието на инспектори от ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“, които ще извършат финална оценка на готовността и подготовката на авиационния оператор.
„България Хели Мед Сървиз“ вече предприе стъпки за изграждане на собствена организация за обучение на пилоти и очаквам до есента дружеството да придобие 2 учебни хеликоптера и да започнат подбор на млади хора, които искат да се занимават с тази дейност“, обяви транспортният министър. Георги Гвоздейков допълни, че основната цел е операторът да започне самостоятелно да извършва обучението и подготовката на кадрите, което ще даде сигурност и стабилност в развитието на проекта.
Усилено се работи и върху подготовката на втората оперативна база, която ще бъде на територията на летище Бършен, Сливен. Там ще бъде позициониран вторият хеликоптер, който се очаква да пристигне през юни и ще обслужва източната част на България. Третият хеликоптер ще пристигне в средата на декември в базата в Долна Митрополия и е предвидено да обслужва Северна България.
Пред медии министър Георги Гвоздейков коментира и готовността на страната ни за влизане в Шенген по въздух. „България е готова да изпълнява процедурите по въздушен Шенген. В това се убедих лично по-рано днес, по време на инспекция на летище София, където се запознах на място с процеса по подготовка“, посочи министърът. Той обясни, че през миналата седмица екип от Европейската комисия също инспектира столичното летище, пред 31 март, когато България ще влезе в Шенген по въздух.


ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове
Мицкоски работи за "Сръбски свят", а не за независима РСМ
В кадър: Никулден във Варна с военен ритуал, молебен и курбан
Здравко от "Ритон" е в болница, дуетът отлага участия и концерт