IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Може ли България да стане център за дентален туризъм?

Много български клиники са на средно и високо европейско ниво, посочи д-р Бранимир Кирилов, дентален лекар

20:00 | 17.10.25 г.
Снимка: freepik
Снимка: freepik

Българската дентална медицина е достигнала високо технологично ниво и има капацитет, което ѝ дава потенциал да се превърне в привлекателна дестинация за здравен туризъм. За целта е нужна целенасочена държавна политика и избягване на практиките, които създадоха лошата репутация на конкуренти като Турция. Това коментира д-р Бранимир Кирилов, дентален лекар, имплантолог и орален хирург, собственик на Medical Dent, в предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria.

Денталната медицина се развива бързо, подобрявайки както материалите, така и клиничните протоколи, коментира Кирилов и добави, че нивото на дигитализация в България е „дори по-добро от същото в държави от Западна Европа“. Технологиите подпомагат лекарите на три нива: диагностика, планиране на лечението и реализация на самото лечение. Имплантологията е сред най-бързо развиващите се специалности, давайки възможност на хората, загубили зъбите си, да имат пълноценен живот и социална адаптация.

Към момента България не е организирана дестинация за здравен туризъм, коментира гостът и посочи, че повече българи харчат пари за лечение в чужбина, отколкото чужденци идват у нас в търсене на здравни услуги. За да се развие този сектор, е необходима насочена здравна политика, която да включва правилен маркетинг и позициониране, осигуряване на добри транспортни връзки и цялостно поддържане на престоя (хотелско настаняване).

Кирилов е уверен, че капацитетът съществува – много български клиники са на средно и високо европейско ниво и могат да поемат голям поток туристи. Единственото, което трябва да се адаптира, са бизнес процесите към спецификата на здравния туризъм, изискваща оптимизация за по-кратък престой и по-малко посещения. 

Ключово за позиционирането е избягването на лошата репутация на турския дентален туризъм, известен като „турски зъби“. Тази репутация се дължи на усложнения след лечението, които налагат многократно връщане за корекции и на неестетични резултати. България трябва да се предпази от подобни практики, като се позиционира с качество и дълготрайност, смята Кирилов.

Намесата на изкуствения интелект (AI) в сектора тепърва предстои, посочи още гостът. В момента усилията са насочени към това AI да подпомага диагностиката чрез откриване на заболявания върху рентгенови снимки. Другата важна посока е документирането на протоколите, за да се подберат и разпространят най-добрите практики сред лекарите. Oсновната инвестиция остава тази в хората, тъй като те трябва да могат да работят добре с технологиите, а намирането на кадри остава проблем за бранша.

Въпросът за цените е силно вълнуващ за хората, но Кирилов обяснява, че в пазарна икономика те се определят от търсенето и предлагането. В ценообразуването на денталните услуги съществено влияние имат фактори като курсовете и квалификациите, които лекарите ежегодно посещават, за да следят промените в протоколите и материалите. Освен това поскъпването на материалите се дължи на инфлация, поскъпване на суровините и поскъпване на транспорта.

Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:50 | 17.10.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Здравеопазване виж още

Коментари

Финанси виж още