Преди дни Северна Македония започна строителството на железопътния участък между Куманово и Крива Паланка, като отсечката е част от Коридор № 8, който ще свърже София със Скопие и Тирана. Транспортният коридор е от стратегическо значение, защото трябва да свърже Италия, Албания, Северна Македония и България и да създаде интермодална връзка между Черно и Адриатическо море.
Какви са перспективите пред проекта, който буксува години наред, разказва Ангел Джонев, историк и автор на книгата "Македония в железопътната политика на България (1878–1918 г.)", в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.
„Имаме поредния пусков срок, но нямаме никакви гаранции, че той ще бъде реализиран“, коментира гостът. И отбеляза, че почти няма правителство в Скопие, респективно в София, което да не е направило по един меморандум, по една среща, по един разговор по този въпрос. И документите са в изобилие. От началото на тази година имаме и последната договорка, че линията на македонска територия трябва да бъде завършена през 2028 г. и експлоатацията на целия участък трябва да завърши през 2030 г.
„Не е ясно дали има достатъчни гаранции, че ще завърши в срок и няма да бъде спряно отново строителството по някакви причини. Първата копка в територията на днешната република Северна Македония е направена на 12 октомври 1994 година. От тогава има множество първи копки", отбеляза гостът.
Участъкът между София и Скопие е само част от един голям проект, известен като Коридор № 8. За него са направени много филми, включително награждавани, но той практически не съществува на терен, добави Ангел Джонев.
По думите на госта два участъка в момента подлежат на изграждане. Това е съществуващият участък от Куманово до Беляковце, който е бил подложен на пълна реконструкция от германска компания и пусковият срок е бил 2017 г. В момента в участъка се работи, но немската компания се е отказала от проекта и там сега работи австрийска фирма.
"Вторият участък, който се работеше през 90-те години на 20 век и първите няколко години на 21 век от Беляковце до Крива паланка, днес ще бъде изграждана от турска фирма. Там имаше един период на изграждане от френска фирма, с френски капитали. Сега, съответно, усилията са канализирани през фирма на Република Турция. А за последния участък, който е най-сложен, предстои търг - от Крива паланка до Гюешево. Още не е избрана и съответната фирма, която ще извърши строителството", разказа събеседникът.
„Повече от 110 години българският влак чака на границата да дойде този на съседите, но той така и не идва“, обобщи метафорично Ангел Джонев.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа