Срутването на моста в Балтимор е голяма трагедия, но не носи нова информация на инженерната общност и няма да доведе до промени в регламентите за строеж на мостови съоръжения в света. Застрахователите обаче ще променят изискванията си при подсигуряване на подобни обекти. В България мостовете и на Дунав, и Аспаруховият мост, са защитени от подобен удар. Това каза проф. д-р инж. Николай Рангелов, Строителен факултет на УАСГ, Катедра "Метални, дървени и пластмасови конструкции" , в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.
"Всяка голяма авария, като срутването на моста в Балтимор, е на първо място голяма трагедия и драма, а второ - за инженерната общност е източник за нови уроци. След сблъсъка в САЩ могат да се направят два извода и те не са новост", коментира гостът.
"Първото, което можем да направим като извод е, че никое съоръжение не може да издържи на удар от многотонен плавателен съд. Второто, което е функция на първото, е, че в такива ситуации, в които едно мостово съоръжение е около навигационен път, е нужно да бъде изградена специална защита на неговите опори, каквато (от клиповете се вижда) няма. Нищо не затрудни движението на кораба да удари основите на този мост".
На въпроса как може да се обясни липсата на такава опора гостът коментира, че "тук може само да се спекулира и да се градят хипотези", но добави: "Мостът е от 70-те години - връстник на нашия Аспарухов мост. Не знам какви са били инженерните виждания тогава, но при всякакви такива проекти американците много обичат да правят анализ на разходите - и да се прецени откъде може да се намали бюджетът. Твърде вероятно е липсата на такова съоръжение да е била обоснована с оценка и анализ на риска. Вероятно изводът е бил, че рискът от евентуална такава колизия е ограничен и може да бъде поет. Но това са само спекулации".
Последиците от катастрофата ще се отразят върху застраховането на мостова инфраструктура в световен мащаб, прогнозира гостът. Възможно е едно от изискванията на застрахователите, за да поемат застрахователна защита за подобни съоръжения вече да включва r изграждането на специална защита на опорите.
Според събеседника след инцидента не се очаква да бъдат преразглеждани и осъвременявани стандартите за изграждане на мостови съоръжения, като припомни, че в Европа в момента тече осъвременяване, което обаче не предвижда съществени изменения. По-големи промени ще има при застрахователните изисквания.
За състоянието на българската мостова инфраструктура инж. Рангелов каза, че собствениците на съоръженията са отговорни за състоянието и поддръжката.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.


Младежи, участвали в антиправителствените протести, създадоха инициатива "СТОП"
Мъж беше прегазен от три коли на АМ "Тракия"
Желязков: Очевидно е, че отиваме на избори
ЦСКА 1948 официално обяви звездата на Спартак
Варненецът Иван Иванов бе обявен за световен шампион в тениса
Проф. Спасов: България има нужда от малки модулни реактори за балансиращи мощности
Прекрояването на доктрината на САЩ за Латинска Америка е ужасна геополитика
Ziemba очаква AI да подкрепи търсенето на газ през 2026
Ziemba: Ситуацията около Венецуела ще се отрази на Русия, Иран
Ziemba: Следим предлагането на петрол и от Гвиана
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Как любимата поп звезда на Путин се превърна в "най-мразената жена в Русия“
Пламен Димитров: Индексацията на заплатите спрямо инфлацията ще бъде в рамките на 4–5%
Втора фронтова линия: Работниците на украинската електроцентрала извършват ремонти под руски атаки
Русия предприема отчаяна мярка, за да се бори с украинските дронове
Лавров: ЕС се опитва да подкопае усилията на Тръмп, като атакува руски активи