Концесията и публично-частното партньорство са единственият и правилният начин за вкарване на частни инвестиции от чужбина за изграждането на инфраструктура в България. Този коментар направи по БНР икономистът Никола Янков в интервю пред БНР. Той е на мнение, че „наближаваме точка на пречупване със смъртта по пътищата, безводието и транспорта в София“.
Икономистът препоръча корупцията в държавата да се пребори със спирането на поръчките, през които „изтичат пари за публична инфраструктура“.
Никола Янков смята, че ние като общество трябва да зададем въпросите: имат ли държавата и общините пари, след като общините разчитат на субсидии от държавния бюджет, да изградят необходимата инфраструктура?
„Отговорът е "не", нямаме такива пари! Имаме ли хора да направят качествено инвестиционните проекти и да ги изпълнят? Отговорът е "не", нямаме! Тогава какво правим като общество? Отговорът на политиците е "нищо, продължаваме от същото". И на българските граждани им харесва да нямат вода, да нямат магистрали, да нямат детски градини, да няма тунели", не спести критиката си икономистът.
Според него решението може да е само едно: „Когато държавата и общината нямат пари – тогава вкарваме частни инвеститори с опит в Европа“. Янков обясни, че това може да се осъществи с техни пари и риск при изграждане на публична инфраструктура, след което „да я оперират десетки години, за да си върнат инвестицията".
„Има силен интерес за инвестиции в публичната инфраструктура в България, но ние "не си пускаме фиша“, отбеляза той. Янков подчерта, че не се „пускат“ концесионни процедури и дори не се правят концесионни анализи, с които да се проучи предварителният интерес за чуждестранни инвеститори.
Икономистът посочи, че няма как да се получи да имаме необходимата инфраструктура, когато държавата контролира сама себе си. И даде за пример Гърция, където за последните 15 години, след фалита през 2010 г., имат добра инфраструктура, изградена с частни инвестиции в държавните проекти.
Никола Янков прогнозира, че преките чужди инвестиции ще предизвикат огромен икономически растеж и ще се повишат доходите на населението. „Политиците мълчат и гузно заобикалят темата с "не е толкова лесно", "то няма да има интерес", само и само да не се стартират процедурите. Има два фактора за това – първо сбъркано ляво мислене и вторият е корупцията“, коментира икономистът.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа