IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Комисията по транспорт отхвърли идеята за забрана на електрическите тротинетки

Подложен съм на страхотен тормоз от вносители на тротинетките, призна вносителят на предложението

17:43 | 12.06.25 г.
Снимка: БГНЕС
Снимка: БГНЕС

Комисията по транспорт и съобщения в Народното събрание отхвърли предложението за въвеждане на пълна забрана за движение на електрически тротинетки по пътищата. Предложението в Закона за движение по пътищата беше направено от председателя на комисията Кирил Добрев ("БСП-Обединена левица") и отхвърлено след дебат с пет гласа "за", пет "против" и осем "въздържал се". На заседанието присъства и вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, предава БТА.

Предлагаше се в закона да се запише, че по пътищата, отворени за обществено ползване, е забранено движението освен на самобалансиращи се превозни средства, верижни машини и използването на гуми с шипове, и на електрически тротинетки.  

"Направих това предложение с ясното съзнание какво ще последва в комисия", каза Кирил Добрев. "В последните две години съм подложен на страхотен тормоз от вносители на тротинетки, неправителствени организации, включително и държавни такива, които видимо лобират за тротинетките“, заяви той. Добрев отбеляза, че тротинетките са 200 пъти по-рискови от колите, 70 пъти по-рискови от моторетките и 50 пъти по-рискови от велосипедите.

Няма вариант, по който да контролираме скоростта на тротинетките и да ги ограничим на 20 км/ч, защото след това ги хакват и си карат с колкото искат, коментира той и посочи, че има и проблем с контрола. "Докато си разсъждаваме и си мислим, че сме законодатели още двама души си отидоха", отбеляза депутатът.

Повечето от травмите с електрически тротинетки се случват при висока скорост, по тъмно и след употреба на алкохол. Ако комбинираме две от нещата, просто стават куршуми, които са средство за масово унищожение, посочи Добрев. Затова направих това предложение, вие сте в правото си или да го подкрепите, или да го отхвърлите, добави той. 

Заместник-председателят на транспортната комисия Андрей Рунчев (ГЕРБ-СДС) посочи, че с това предложение се забранява движението на тротинетки по всички пътища и улици и тези превозни средства ще могат да се ползват по обособените велоалеи и местата за велосипеди. Най-често инцидентите стават по уличната мрежа и по пътищата, защото там има пряк контакт с други превозни средства, обясни той.

Явор Божанков от "Продължаваме промяната-Демократична България" (ПП-ДБ) коментира, че няма град, в който човек може да стигне от една точка до друга само по велоалеи и предложението на Кирил Добрев на практика означава пълна забрана на тротинетките. Според Божанков пълна забрана би била доста радикална стъпка, която на този етап ще бъде грешка. Тротинетките трябва да се ограничат до 25 км/ч технически и да има режим на регистрация, смята Божанков. 

Божидар Божанов (ПП-ДБ) каза, че ще обсъдят предложението в парламентарната си група, но му се струва, че не трябва да преминават към подобни забрани. „Ако в момента са се возили двама човека на тротинетка, сега пак ще се возят двама, но ще нарушават друга забрана“, посочи той. Божанов отбеляза, че с това предложение на практика ще се ограничи движението и на всички налични тротинетки, които са под наем.  

Коста Стоянов ("Възраждане") коментира, че вече са се обединили около едни текстове да ограничат тротинетките и не разбира какво се е случило от миналата седмица досега. По тази логика можем да забраним и движението на електрическите автомобили, посочи той. Искаме екологичен транспорт, а забраняваме тротинетките, отбеляза Стоянов. По думите му бизнесът ще загуби и екологията ще загуби.  

Халил Летифов ("ДПС-Ново начало") коментира, че от въвеждането на тротинетките са минали няколко години, но ефективен контрол няма. "Как измерваме скоростта, ограничението от 25 км/ч не се спазва", посочи той. Всеки ден тротинетките стават все повече и повече и стават все по-опасни, коментира Летифов и подкрепи пълната забрана на тротинетките. 

Като забраним да се движат по обществени места и пътища, с това, което се предлага, ще трябва да ги спрем въобще от продажба, коментира Павлин Кръстев от "Демокрация, права и свободи"-ДПС.

Биляна Иванова ("БСП – Обединена левица") посочи, че тротинетките в населените места са все повече, защото хората търсят по-бърз и по-удобен начин да се придвижват. С пълната забрана им казваме "качвайте се отново на колите", коментира тя. Какво правят хората, които вече са си закупили такива превозни средства, ограничаваме и бизнеса, предвид че толкова масово вече са навлезли, допълни Иванова. 

Преди няколко дни от Фондация „Съвет за мозъчно здраве“ изнесоха тревожни данни за нарастващия брой черепно-мозъчни травми, причинени от инциденти с електрически тротинетки. Тези инциденти нанасят сериозни загуби както на здравната система, така и на икономиката като цяло, посочиха лекари и икономисти.

Според данните 80–90% от инцидентите с тротинетки са самостоятелни падания, като 30–50% от тях водят до черепно-мозъчни травми. Високият риск е свързан основно с нощно каране, употреба на алкохол и липса на каска, като по-малко от 20% от пострадалите използват предпазна екипировка. Предизвикателства са и развиването на високи скорости в градски условия, нестабилността на тротинетките и липсата на инфраструктура. Най-често засегнатата група са млади мъже на възраст между 20 и 35 години.

В България, само за първите 7 месеца на 2024 г., са регистрирани 192 ранени и 5 смъртни случая, причинени от инциденти с електрически тротинетки. Тези данни бележат увеличение спрямо предходната година и поставят страната ни сред рисковите по темпа на нарастване на инцидентите, макар общият им брой все още да е по-нисък от този в страни като Германия, Италия и Франция.

Икономическите последици също са съществени. Освен здравните разходи, се отчита и значителна загуба на продуктивност, свързана с дългосрочни отсъствия от работа, особено при тежки мозъчни травми.

В международен план се прилагат все по-строги регулации – от ограничения на скоростта и забрани за каране в градски условия, до задължително носене на каски и застраховки. Страни като Франция, Италия и Норвегия въвеждат допълнителни изисквания като минимална възраст, регистрационни номера и забрана за отдаване на тротинетки под наем.

От фондация "Съвет за мозъчно здраве" предлагат да се въведат специални изисквания при управление на електрическа тротинетка през тъмната част от денонощието и да се ограничи скоростта в близост до пешеходни зони като превенция срещу пътните инциденти с този вид превозно средство. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:43 | 12.06.25 г.
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още