Два гигантски океански танкера се сблъскаха и се запалиха близо до Ормузкия проток, разтърсвайки световните пазари на петрол и морски транспорт, които са в повишена готовност, откакто Израел нападна Иран, съобщава Bloomberg.
Frontline Eagle – 335-метров супертанкер, и по-малък плавателен съд, наречен Adalynn, са се сблъскали край бреговете на Обединените арабски емирства в 00:15 ч. местно време във вторник, съобщава по имейл Frontline, собственик на първия плавателен съд. Инцидентът е бил „навигационен“ и „не е свързан с настоящия регионален конфликт“, се казва в съобщението.
Корабоплаването през Ормузкия проток е под засилен контрол, тъй като през водния път всеки ден преминават милиони барели петрол от Близкия изток, а Иран и преди е заплашвал да го затвори по време на конфликт. Засега няма признаци за това, но трейдърите все още следят внимателно за каквито и да било признаци на смущения.
Форуърдните договори за превоз на товари – деривати, които търговците използват, за да залагат или хеджират разходите за превоз – са се повишили след новината, коментират двама наблюдатели. Във вторник те са между 70 и 74 пункта по индустриалния стандарт Worldscale в сравнение с 65 и 70 пункта ден по-рано.
Дериватите се понижиха по време на търговската сесия в понеделник след твърдения, че Иран се опитва да деескалира конфликта с Израел.
Базираната в Обединеното кралство агенция за морска сигурност Vanguard Tech казва в сигнал, видян от Bloomberg, че няма първоначални индикации за „престъпление“ във връзка със сблъсъка, като пожарите са овладени, а екипажите са в безопасност.
Според публикация в социалните медии от националната гвардия на ОАЕ 24 членове на екипажа на Adalynn са били спасени. Frontline потвърди, че и неговият екипаж е в безопасност.
Все пак новината за сблъсъка привлече вниманието на спедиторите и търговците на петрол по време на сутрешната търговия в Азия и Близкия изток, тъй като подобни инциденти в Ормузкия проток са много редки.
Според данните от проследяването на корабите Front Eagle изглежда е бил засегнат от заглушаване на сигнала на 15 и 16 юни, когато е плавал покрай иранското пристанище Асалуех, въпреки че то не е било близо до мястото на катастрофата.
Супертанкерът се е насочвал към Китай от иракския петролен терминал Басра, показват данните за проследяване на кораби, събрани от Bloomberg.
„Към момента на писане на статията можем само да потвърдим, че не става въпрос за инцидент, свързан със сигурността“, заяви Даниел Смит, анализатор в Ambrey, друг специалист по сигурността, без да предостави повече подробности. „Продължаваме да разследваме причината.“
23-годишният кораб Adalynn плава под флага на Антигуа и Барбуда и данните на застрахователя му не са включени в индустриалните бази данни.
Плавателният съд често е забелязван да се движи по маршрута между руския Уст-Луга в Балтийско море и Вадинар на западния бряг на Индия. Front Eagle е построен през 2020 г. танкер, плаващ под либерийски флаг.
Заптиванията, изпратени до Oceanpack Ship Management, регистрирания собственик на Adalynn, са останали без отговор.
Водите край Хор Факан и Ормуз на ОАЕ са силно натоварени, тъй като служат като входна врата към важни доставчици на суров петрол и горива в региона, включително Саудитска Арабия, Ирак, Иран и Абу Даби.
В средата на 2024 г. в претоварените води край Сингапур и Малайзия се случи сблъсък между кораб от т.нар. сенчест флот и танкер за обикновени продукти. По-късно, през декември, САЩ наложиха санкции на сенчестия кораб, известен като Ceres I.
„Ще бъде проведено пълно разследване, за да се определи причината за морския инцидент“, се казва в изявлението на Frontline. „Това е навигационен инцидент и не е свързан с настоящия регионален конфликт“.