След началото на конфликта в Близкия изток и неговата ескалация почти всички авиокомпании трябваше да пренаписват плановете си за това дали и как ще летят до този регион. Това каза Александър Богоявленски, пилот, автор и водещ на предаването "Авиошоу", в предаването „Бизнес старт“ по Bloomberg TV Bulgaria. Според него, ако напрежението ескалира още, или тези конфликти се задържат за по-дълго време, това ще се отрази върху остойностяването на пътуването и неминуемо всички тези разходи ще бъдат прехвърлени върху потребителите.
Активните военни действия в Близкия изток поставят под риск гражданския въздушен трафик. Затварянето на въздушните пространства на Израел, Сирия, Ирак и Иран затруднява маршрутирането на авиокомпаниите, особено след като най-голямото въздушно в пространство в света – на Русия, е затворено за западни авиокомпании вследствие на санкциите. Богоявленски уточни, че до този момент руското въздушно пространство се е заобикаляло точно през Близкия изток.
"Сега вече тази преориентация и премаршутиране на трафика става още по-сложна. В момента се редят пъзели, които в определен момент стават и невъзможни, защото тези въздушни пространства имат определен капацитет“, посочи той.
В отговор на ситуацията се търсят алтернативни коридори. Ключов е вече коридорът между Грузия и Азербайджан – между Русия и Близкия изток. Намират се и още алтернативи – Синайският полуостров, който дълго време е бил считан за опасна зона. Въпреки това капацитетът на контролно-навигационните служби в тези коридори също е ограничен и не може да се прекарат безкраен брой самолети през тях, допълни гостът.
Сред най-засегнати са базираните в Близкия изток компании като Qatar Airways, Emirates, Etihad, но и европейските превозвачи, които използват тези маршрути за полети към Азия. Всичко това води увеличение в разходите за гориво и времетраенето на полетите, което в крайна сметка ще се отрази на цените на билетите. А тези разходи могат да се увеличат, ако петролът премине 100 долара за барел. Събеседникът предвижда, че ако тенденцията се задържи, ще видим и горивни такси – нещо, което вече сме виждали при предишни кризи.
„Много е трудно този ребус да бъде подреден. Всички по някакъв начин са засегнати, но в крайна сметка авиокомпаниите прехвърлят проблема и върху пътуващите по отношение на цената и оскъпяването на полетите“, каза събеседникът.
Въпреки това Богоявленски казва, че ще се заобикалят тези конфликтни зони, докато не бъде намерено решение на проблема.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.


Съдия Ганчева разказа пред ученици за последиците от употребата на "райски газ"
ПП-ДБ внесе вота на недоверие към кабинета "Желязков"
Правителство, синдикати и работодатели постигнаха съгласие по новия Бюджет 2026
Какво ще бъде времето в събота?
Полицията във Варна излезе с мерки за спокойни студентски празници
Китай изпраща нови панди на Франция след срещата Макрон-Си
Търговските вериги инвестират в устойчивост и адаптация към еврото
Airbus обещават да се справят с проблемите
Airbus намалиха целите си за доставка до края на 2025г
Патерсън: Рискът от заразяване при биткойн не е изчезнал
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
Велосипедист загина край омуртагското село Плъстина
Макрон: Единството между Европа и САЩ за Украйна е жизненоважно
Желязков успокоява плевенчани: Няма да има воден режим през лятото на 2026 г.
Надеждност на пътя – как да изберете правилните носачи за своя автомобил
Бурята „Байрън“ парализира Гърция с наводнения и затваряне на училища ВИДЕО