Частни фирми ще могат да извършват жп пътнически превози. За тази възможност гласуваха депутатите, които приеха на второ четене промени в Закона за железопътния транспорт, предаде БТА.
В него е записано, че обектите на железопътната инфраструктура и земята, върху която са изградени, са публична държавна собственост, а ползването им се осъществява от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) или от търговци, на които е възложена концесия, при условията и по реда на Закона за концесиите.
Към тази разпоредба депутатите добавиха, че тези лица са управители на железопътната инфраструктура. Управителят на железопътната инфраструктура изпълнява надзорните си правомощия и носи крайната и пълна отговорност за упражняването на функциите си, записа още парламентът.
Държавни органи, железопътни предприятия или други лица не могат да упражняват решаващо влияние върху управителя на железопътна инфраструктура по отношение на основните му функции, предвидиха депутатите.
Срещу гласуваните промени са обявиха от „Възраждане“, „Морал, единство, чест“ (МЕЧ) и „Величие“.
Никола Димитров от „Възраждане“ изрази притесненията на парламентарната група, че концесионерите ще започнат да изземват функциите на НКЖИ. Колегата му Ивайло Чорбов напомни, че от гледна точка на сигурността на държавата жп инфраструктура играе ключова роля. Според него не е ясно кой ще осигурява сигурността на такъв вид оборудване. „Това е схема, която източва държавата“, заяви и Емил Янков.
Христо Расташки (МЕЧ) го подкрепи, изтъквайки, че с тези промени се правят схеми. „С измененията, които дават право да се прехвърлят функции, се дава възможност на хубавите линии да минат в ръцете на частници, а тези на загуба – ще се поддържат от държавата“, предупреди той. Депутатът е на мнение, че „в момента се разбива БДЖ“, за да премине в ръцете на частници и да бъде ограбено. „Ще приключим въобще държавния монопол върху влаковете“, коментира той.
Красимира Катинчарова от „Величие“ отбеляза, че българските държавни железници изпълняват и социална функция. „Искате да ги разпродавате на парче, защото няма пари, а няма пари, защото държавата се управлява зле“, подчерта тя.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа