IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Частни фирми ще могат да вземат на концесия жп пътнически превози

При гласуването на промените в Закона за железопътния транспорт депутатите записаха, че управителят на жп инфраструктурата носи крайна и пълна отговорност за нея

13:47 | 18.09.25 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Частни фирми ще могат да извършват жп пътнически превози. За тази възможност гласуваха депутатите, които приеха на второ четене промени в Закона за железопътния транспорт, предаде БТА.

В него е записано, че обектите на железопътната инфраструктура и земята, върху която са изградени, са публична държавна собственост, а ползването им се осъществява от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) или от търговци, на които е възложена концесия, при условията и по реда на Закона за концесиите.

Към тази разпоредба депутатите добавиха, че тези лица са управители на железопътната инфраструктура. Управителят на железопътната инфраструктура изпълнява надзорните си правомощия и носи крайната и пълна отговорност за упражняването на функциите си, записа още парламентът.

Държавни органи, железопътни предприятия или други лица не могат да упражняват решаващо влияние върху управителя на железопътна инфраструктура по отношение на основните му функции, предвидиха депутатите.

Срещу гласуваните промени са обявиха от „Възраждане“, „Морал, единство, чест“ (МЕЧ) и „Величие“.

Никола Димитров от „Възраждане“ изрази притесненията на парламентарната група, че концесионерите ще започнат да изземват функциите на НКЖИ. Колегата му Ивайло Чорбов напомни, че от гледна точка на сигурността на държавата жп инфраструктура играе ключова роля. Според него не е ясно кой ще осигурява сигурността на такъв вид оборудване. „Това е схема, която източва държавата“, заяви и Емил Янков.

Христо Расташки (МЕЧ) го подкрепи, изтъквайки, че с тези промени се правят схеми. „С измененията, които дават право да се прехвърлят функции, се дава възможност на хубавите линии да минат в ръцете на частници, а тези на загуба – ще се поддържат от държавата“, предупреди той. Депутатът е на мнение, че „в момента се разбива БДЖ“, за да премине в ръцете на частници и да бъде ограбено. „Ще приключим въобще държавния монопол върху влаковете“, коментира той.

Красимира Катинчарова от „Величие“ отбеляза, че българските държавни железници изпълняват и социална функция. „Искате да ги разпродавате на парче, защото няма пари, а няма пари, защото държавата се управлява зле“, подчерта тя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:47 | 18.09.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още