Ниските нива на инвестиции в глобалния миннодобивен сектор излагат на риск глобалния енергиен преход, разширявайки недостига на стратегически важни минерали като мед, предупреждава председателят на Rio Tinto Доминик Бартън, цитиран от Ройтерс.
„Пропастта е огромна и всъщност съм силно притеснен дали ще успеем да я запълним“, посочва Бартън чрез видео връзка на конференцията Ecosperity в Сингапур.
Глобалните усилия за намаляване на затоплящите климата емисии на въглероден диоксид ще зависят от осигуряването на големи запаси от минерали като мед, литий и кобалт, необходими за изграждането на електрически превозни средства, слънчеви централи и вятърни паркове.
Количеството метали, необходими за всеки киловат производствен капацитет, се е повишило с 50% от 2010 г. насам, а електрическите автомобили изискват шест пъти повече минерали от традиционните коли с двигатели с вътрешно горене, изчислява Международната агенция по енергетика (МАЕ).
Бартън казва, че светът не е изправен само пред недостиг на минерали, но и пред недостиг на капитал, необходим за реализиране на нови миннодобивни проекти, чието разработване отнема повече време от преди.
„Миннодобивната индустрия е намалила значително инвестициите си от периода 2015-2016 г. (...) Ние сме със стотици милиарди долари под това, от което се нуждаем“, предупреждава Бартън.
Той изтъква, че индустрията трябва да изгради доверие и не е свършила особена работа в убеждаването на обществеността в жизненоважната роля, която ще играе в глобалния проект за декарбонизация, който може да изисква повече количества мед през следващите 25 години, отколкото някога са били произведени.
Според Бартън секторът трябва да свърши по-добра работа при връзките с обществеността, добавяйки, че самата Rio Tinto е „причинила нашите собствени проблеми“ през 2020 г., след като разруши скалните убежища, смятани за свещени от аборигенските общности - ход, който Бартън описа като „ужасен“ и „смущаващ“.
Скот Клементс, партньор в Tribeca Capital, казва, че все още има огромни възможности пред минното дело, които могат да „генерират феноменална възвръщаемост".
„Предизвикателството за индустрията е да се разглежда като част от решението, а не като част от проблема“, подчертава Клементс.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа