Руската въгледобивна промишленост изпадна в криза под тежестта на високите разходи по заеми и санкциите, тъй като забавящото се търсене в Китай, съчетано с падащите цени, разкрива по-дълбоки пукнатини в икономиката, пише Bloomberg.
Според Федералната статистическа служба, само половината от руските въглищни компании остават печеливши през 2024 г., като ситуацията продължава да се влошава. Една от водещите минни компании, „Мечел“, заяви на 30 юни, че очаква спад на продажбите с една четвърт за тази година, като вече е започнала да намалява производството, тъй като всеки новодобит тон въглища задълбочава загубите.
Ключов проблем за индустрията е невъзможността за осигуряване на оборудване след три години на технологични санкции. Минните компании често трябва да прибягват до форма на „канибализация“ – да вземат оборудване от няколко обекта, за да сглобят една работеща единица в съоръжение, което може да осигури възможно най-ниските производствени разходи, като същевременно се намали производството.
В същото време компаниите са изправени пред разходи по заеми, надвишаващи 20%, което допълнително натежава на рентабилността, а цените на въглищата спадат до многогодишни дъна поради по-слабото търсене от Китай.
„Въглищната индустрия е изправена пред това, което бихте нарекли перфектна буря: всички проблеми са се стекли наведнъж“, коментира Наталия Зубаревич, експерт в Московския държавен университет.
Въпреки че президентът Владимир Путин приветства устойчивостта на икономиката на международните санкции, ситуацията в индустрията подчертава кумулативното въздействие на мерките в определени сектори от 2022 г. насам.
Въпреки че през последните седмици представителите на руската власт спорят относно перспективите за икономиката, производителят на стомана „Северстал“ вече предупреди, че някои производители може да бъдат принудени да спрат производството на фона на спадащото вътрешно търсене поради забавяне на строителството.
Преди 2022 г. въгледобивната промишленост разчиташе в голяма степен на минно оборудване от Европа, САЩ и Япония. Технологичните ограничения върху Русия от началото на войната в Украйна прекъснаха достъпа до тези важни доставки.
Първоначално имаше надежда, че китайските доставчици биха могли да запълнят празнината, оставена от оттеглянето на западните компании. Качеството на китайското оборудване обаче често не отговаря на очакванията на индустрията, а наличността остава ограничена. В много случаи поръчките трябва да се правят години предварително.
Добивът на въглища е също особено капиталоемък. Преди войната водещите производители са могли да финансират дейността си при лихви от едва 3% чрез европейски банки или чрез емитиране на еврооблигации, но този път на финансиране сега е затворен.
Европейският съюз (ЕС), който доскоро бе отговорен за около половината от износа на въглища на страната, забрани доставките през 2022 г., принуждавайки руските компании да пренасочат обемите към Китай. Тази година обаче търсенето на горивото в азиатската държава спада, което предизвиква допълнителен натиск.
Въпреки че въглищата представляват по-малко от 0,5% от брутния вътрешен продукт (БВП) на Русия, те помагат за генерирането на над 15% от електроенергията на страната и играят ключова роля за поддържането на социално-икономическата стабилност.
Кемеровската област, най-големият район за добив на въглища в Русия, отчита 20% бюджетен дефицит през първото тримесечие поради спада в данъчните приходи от печалби, изтъква Зубаревич. В резултат на това местните власти вече са започнали да намаляват социалните помощи.
Държавна подкрепа
Ако ситуацията се задържи, загубите сред руските производители на въглища може да се увеличат повече от два пъти тази година, достигайки 350 млрд. рубли (4,5 млрд. долара), показват оценки на Министерството на енергетиката. Дългът остава ключов проблем, като се очаква общият размер да достигне 1,4 трлн. рубли.
През май правителството обяви мерки в подкрепа на индустрията. Те включват отсрочка на данъка върху добива на минерали и осигурителните вноски до декември, субсидии за част от разходите за логистика и компенсация за някои транспортни такси.
Макар и полезни, мерките не са достатъчни за преодоляване на кризата, изтъкват представители на минните компании. Те се надяват, че горещото лято в Китай ще засили търсенето на въглища и ще осигури поне известно облекчение.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа