Русия смята да защитава танкерите си с всички възможни средства в рамките на международното законодателство, коментира говорителят на Кремъл Дмитрий Песков след новите санкции на ЕС и Великобритания срещу "тайната флотилия" на Русия. Натискът на Запада се засилва, но те ще срещнат "разумен и съразмерен отпор", допълни Песков, цитиран от ТАСС.
В последните дни има няколко инцидента, свързани с руски кораби в Балтийско море, което си спечели прозвището "НАТО-вско езеро" с влизането на Швеция и Финландия в Алианса. За единия от тях стана известно през миналата седмица, когато естонските власти съобщиха за навлизането на самолет Су-35 във въздушното им пространство. Това е станало по време на опит за проверка на танкер от "сенчестата флотилия" на Русия. Танкерът е успял да избегне проверката след като изтребителят е отклонил вниманието на граничните власти.
По-рано днес (21 май) полският президент Доналд Туск пък съобщи за съмнително движение на руски кораб около подводен кабел на полска енергийна компания, свързващ Полша и Швеция. След "ефективна интервенция на нашите военни", танкерът е напуснал зоната и се е отправил към руско пристанище, написа той в социалните мрежи.
Страните от ЕС започнаха по-засилени мерки срещу "сенчестия флот" на Русия преди няколко месеца. Те включват проверки на товара и документите, а заради нередности граничните власти на Германия, Финландия и Естония арестуваха няколко от танкерите.
Досега Русия не е реагирала дори с коментари, защото почти всички кораби, които използва за превоз на петрол, не са под руски флаг, посочва Bloomberg. За да избегне санкциите Москва създаде своя флотилия от стари кораби, някои от които готови за скрап. Те плават на ръба на правилата - с изключени респондери, без да обявяват дестинацията за товарите си, претоварвайки в открито море.
Данни на Bloomberg сочат още, че се увеличават опитите на Русия да прикрие доставките на петрол. От една страна причината за това може да са опасенията, че корабът може да бъде задържан, а от друга - вторичните санкции, наложени от САЩ при администрацията на Джо Байдън, които се налагат за компании, търгуващи с поставени в черните списъци руски компании. Сред тях е и "Совкомфлот".
ЕС, САЩ и Великобритания забраниха вноса на руски петрол и петролни продукти още през 2022 година с началото на войната в Украйна. Терминалите в Балтийско и Черно море, както и в Арктика, обаче се използват за доставките на руски петрол към Азия и Латинска Америка. Най-големите купувачи на руския петрол са Китай и Индия.
В последния си пакет от санкции ЕС наложи и ограничения върху танкери, пренасящи втечнен газ. В списъка попаднаха танкерите North Moon, North Ocean и North Light, които се обслужват от базираната в Токио компания Mitsui OSK Lines. Такерите превозват газ от терминала в Ямал, който не е под санкции.
Японската компания потвърди пред Bloomberg, че три от танкерите ѝ са под санкции и допълни, че оказва пълно съдействие на властите в ЕС и Япония. "Ще се консултираме с различни мнения и ще предприемем съответните действия", отбелязват от компанията.
Според проверките на Bloomberg и трите танкера са извършвали незаконното в ЕС претоварване край бреговете на Мурманск.