Налице е нова криза в корабоплаването, която застрашава световната търговия.
Подкрепяните от Иран бунтовници хути в Йемен продължават да атакуват кораби в Суецкия канал и Червено море, което подтиква операторите и енергийните гиганти спрат или да пренасочат товарни и кораби, пише New York Times.
Прекъсването повиши цените на петрола, природния газ и транспортните морски услуги.
САЩ и други страни предприемат мерки за защита на морския товарен транспорт. Министърът на отбраната Лойд Остин III обяви формирането на многонационални военноморски сили за ескортиране на търговски кораби и петролни танкери през жизненоважния маршрут, който стои зад около 12 процента от световната търговия.
Насилието на хутите, изтъква Остин, „застрашава свободното движение и търговията, застрашава невинните моряци и нарушава международното право“.
Интервенцията изглежда намали цените на петрола във вторник (19 декември). Но компаниите не искат да рискуват. Maersk обяви, че ще пренасочи корабите си около Африка, обходен маршрут, който може да забави със седмица изпълнението на поръчките. Ден по-рано BP заяви, че спира целия трафик от свои кораби в региона.
А операторите на транспортни плавателни съдове OOCL и Evergreen Line спряха изпращането на контейнеровози до Израел.
Износителите се подготвят за проблеми с доставките в голяма част от света. „Ще станете свидетели на огромни закъснения на вашите товари“, предупреждава Ларс Йенсен, главен изпълнителен директор на Vespucci Maritime, базирана в Копенхаген консултантска фирма.
Според Ройтерс цената за транспорт на различни китайски пристанища до Израел се е увеличила с повече от 300 долара до над 2300 долара за контейнер.
Дженсън казва че е малко вероятно цените да се покачат „до катастрофалните нива, които видяхме преди две години и половина“. Но той вижда потенциала за глобално смущение, което първо ще засегне търговията в източното Средиземноморие, преди потенциално да стигне до пристанища в САЩ.
Това би усложнило забавянията, свързани със засегнатия от сушата Панамски канал. Корабните оператори бяха принудени да пренасочват пратките от Азия далеч от Панама и през Суецкия канал към пристанищата на източната част на американското крайбрежие. Ако проблемите със Суец се задържат, това може да доведе до претоварване на пристанищата в Северна Америка, изтъква Йенсен.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа