IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

„Алчността“ оставя Procter & Gamble, Mars и Pepsi извън магазините на германската Edeka

17 производители на потребителски стоки не ни доставят продукти на най-големия търговец на дребно във федералната република

07:52 | 27.04.23 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: DPA
Снимка: DPA

Групата Edeka иска да остане твърда в спора за цените на марковите производители. „Алчността" на международните хранителни компании все още не е утихнала, заяви главният изпълнителен директор Маркус Моса в Хамбург при представянето на годишния финансов отчет. „И можем да я разберем още по-малко, отколкото миналата година", каза той, тъй като много суровини, например за перилни препарати, но също и пшеница, масла и мазнини, отново са поевтинели.

Рано или късно ще се намери решение, каза Моса. Но по-скоро след месеци, отколкото след седмици. В момента Edeka все повече предлага достъп до пазара на алтернативни доставчици, а също така увеличава броя на собствените си марки. С повече от 11 000 магазина и около 409 000 служители сдружението е най-големият търговец на дребно в Германия.

„Понастоящем имаме 17 компании, които не ни доставят", казва Моса. Сред тях са гиганти в областта на потребителските стоки като Procter & Gamble, Mars и Pepsi, както и части от Henkel, Schwartau и Unilever. „Ясно е, че сме на пътя, по който индустрията за маркови стоки максимизира резултатите си и предпочита да се справя без доставки“.

Данните доказват правотата на Edeka

Моза говори за ясен двуцифрен растеж сред групите. „При нас може да се приеме, че над търговците на дребно са успешни, ако имат повече от четири процента възвръщаемост на продажбите." Самата Edeka е наложила частично замразяване на поръчките ot четири групи, за да засили натиска. Заради складирането обаче това все още не е оказало влияние върху наличностите в магазините, а е по-скоро предупредителен изстрел.

Моса се чувства защитен в позицията си от разследването на кредитния застраховател Allianz Trade. То е установило, че „прекомерното привличане на печалби" от страна на производителите на храни е допринесло значително за инфлацията на хранителните продукти през миналата година. Икономисти от големи банки като швейцарската UBS или френската Société Générale също са на мнение, че много от увеличенията на цените отдавна не са оправдани.

В този контекст Моса критикува и масовите спекулации с храни. Например, каза той, цените на пшеницата се повишиха с първия изстрел в Украйна. „Не мога да си представя, че в края на февруари миналата година е имало някаква реколта. Имало е само сняг и дълбоки студове“. Но той очаква скоро всичко да се върне към нормалното. Тарифите за превоз на контейнери за внос от Азия например вече са спаднали с почти 90%. В такъв случай търсенето трябва да е такова, че и изкупните цени да се понижат.

Повече клиенти в Netto

Въпреки че няколко групи са наложили спиране на доставките и по този начин всяка от тях се отказва от продажби за няколкостотин милиона евро, общите продажби в групата Edeka са се увеличили през миналата година с около 5,6% или 3,5 милиарда евро до 66,2 милиарда евро, каза Моса. Според данните приблизително 3500 независими търговци от кооперативната организация са реализирали в своите магазини около 36,5 млрд. евро. Това е с 1,8 млрд. евро повече, отколкото през предходната година. В условията на масово покачване на цените и висока инфлация ръст е реализирал най-вече дискаунтърът Netto. Според данните продажбите в него са се увеличили с 1,1 млрд. евро до 15,8 млрд. евро.

Edeka не предостави информация за печалбите на независимите търговци на дребно. В централата като печалба са останали 395,7 млн. евро - с 44,8 млн. евро повече от предходната година. Причината за по-високата от прогнозираната печалба е увеличената брутна печалба в Netto, както и по-високите приходи от участието в асоциирани дружества.

По отношение на пазарния дял Edeka губи 0,4 пункта, но остава най-големият търговец на дребно в Германия с 21,7%. Според Моса минусът до голяма степен е бил компенсиран от ръста от 0,3 пункта до осем процента при Netto. Следва Rewe с 16,2 процента, Aldi с 15,4 процента и Lidl с 10,9 процента.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:52 | 27.04.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Търговия и потребителски стоки виж още

Коментари

Финанси виж още