IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Новите търговски площи у нас са нараснали с 30% за три месеца, но само в ритейл парковете

Най-активни сред новите наематели са били търговците в модния сегмент

16:21 | 26.08.25 г.
Снимка: Антон Станков, БГНЕС
Снимка: Антон Станков, БГНЕС

Пазарът на търговски площи в България запазва високата си динамика и устойчив темп на растеж, движен предимно от новите и разширени обекти в сегмента на ритейл парковете. През периода април-юни обемът на нововъведените в експлоатация площи се е увеличил с 30% спрямо първото тримесечие, достигайки 25 152 кв. м. Цялата площ се намира единствено в паркови обекти, като ключова роля са изиграли частичното откриване на Parkmaxx Plovdiv и РП Раковски, както и разширението на XOPark Sofia. Това сочат данни на консултантската компания за бизнес имоти Cushman&Wakefield | Forton.

Общият наличен обем в сегмента на ритейл парковете вече е 621 хил. кв. м, разпределени в 61 локации в страната. В същото време търговските площи в процес на строителство са намалели до 159 хил. кв. м в рамките на 14 обекта, а още 175 хил. кв. м са на етап планиране в други 14 проекта. Очакванията са до края на 2025 г. обемът на търговските паркове да надхвърли 700 хил. кв. м, а в края на 2026 г. – 800 хил. кв. м, с което ще изпреварят моловете по обща отдаваема площ.

„Инвестициите в сегмента на ритейл парковете запазват висока динамика. До края на 2026 г. се очаква те дори да надминат моловете по площ. Причината е от една страна гъвкавият формат, а от друга – по-ниските оперативни разходи и възможността да се позиционират в по-малки градове, където моловете не са устойчив модел”, коментира Явор Костов, управляващ партньор в Cushman & Wakefield | Forton.

Търсенето също отчете ръст от 12% на тримесечна база, със 75 новооткрити магазина и близо 34 хил. кв. м новонаети площи. Моловете заемат 59% от броя на новите сделки и 43% от тяхната площ, докато ритейл парковете държат останалия дял. Най-активни през тримесечието са били търговците на мода (почти 8 хил. кв. м), следвани от тези на електроника (около 6 хил. кв. м) и вериги с разнообразен асортимент като KiK, Pepco и Tedi (над 4 хил. кв. м).

Активността в моловете е била особено силна в Paradise Center и Serdika Center, където са отворили общо 15 нови магазина. В ритейл парковете Parkmaxx Plovdiv и XOPark Sofia са се откроили с 20 нови обекта. Четири нови бранда са стъпили на българския пазар през тримесечието – Salsa Jeans, Office Shoes, Tous и Anna Cori – всички с локации в молове.

Нивата на свободни площи в моловете и ритейл парковете са останали ниски в цялата страна. Наемите за първокласни площи в моловете в София са се повишили до 46 евро на кв. м, докато тези в ритейл парковете в столицата са останали стабилни на 13 евро на кв. м. Доходността при моловете се е запазила на 7,5%, а при ритейл парковете лекото понижение до 7,25% отразява нарастващата динамика в сегмента.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:22 | 26.08.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още