Пазарът на търговски площи в България запазва високата си динамика и устойчив темп на растеж, движен предимно от новите и разширени обекти в сегмента на ритейл парковете. През периода април-юни обемът на нововъведените в експлоатация площи се е увеличил с 30% спрямо първото тримесечие, достигайки 25 152 кв. м. Цялата площ се намира единствено в паркови обекти, като ключова роля са изиграли частичното откриване на Parkmaxx Plovdiv и РП Раковски, както и разширението на XOPark Sofia. Това сочат данни на консултантската компания за бизнес имоти Cushman&Wakefield | Forton.
Общият наличен обем в сегмента на ритейл парковете вече е 621 хил. кв. м, разпределени в 61 локации в страната. В същото време търговските площи в процес на строителство са намалели до 159 хил. кв. м в рамките на 14 обекта, а още 175 хил. кв. м са на етап планиране в други 14 проекта. Очакванията са до края на 2025 г. обемът на търговските паркове да надхвърли 700 хил. кв. м, а в края на 2026 г. – 800 хил. кв. м, с което ще изпреварят моловете по обща отдаваема площ.
„Инвестициите в сегмента на ритейл парковете запазват висока динамика. До края на 2026 г. се очаква те дори да надминат моловете по площ. Причината е от една страна гъвкавият формат, а от друга – по-ниските оперативни разходи и възможността да се позиционират в по-малки градове, където моловете не са устойчив модел”, коментира Явор Костов, управляващ партньор в Cushman & Wakefield | Forton.
Търсенето също отчете ръст от 12% на тримесечна база, със 75 новооткрити магазина и близо 34 хил. кв. м новонаети площи. Моловете заемат 59% от броя на новите сделки и 43% от тяхната площ, докато ритейл парковете държат останалия дял. Най-активни през тримесечието са били търговците на мода (почти 8 хил. кв. м), следвани от тези на електроника (около 6 хил. кв. м) и вериги с разнообразен асортимент като KiK, Pepco и Tedi (над 4 хил. кв. м).
Активността в моловете е била особено силна в Paradise Center и Serdika Center, където са отворили общо 15 нови магазина. В ритейл парковете Parkmaxx Plovdiv и XOPark Sofia са се откроили с 20 нови обекта. Четири нови бранда са стъпили на българския пазар през тримесечието – Salsa Jeans, Office Shoes, Tous и Anna Cori – всички с локации в молове.
Нивата на свободни площи в моловете и ритейл парковете са останали ниски в цялата страна. Наемите за първокласни площи в моловете в София са се повишили до 46 евро на кв. м, докато тези в ритейл парковете в столицата са останали стабилни на 13 евро на кв. м. Доходността при моловете се е запазила на 7,5%, а при ритейл парковете лекото понижение до 7,25% отразява нарастващата динамика в сегмента.


От днес изплащат последните пенсии в лева
Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и лека алуминиева рамка
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Земетресението с магнитуд 5,9 в Невада се оказа грешка на предупредителната система
От Полша: Агресията на Русия сега надмина тази на СССР през 70-те години на 20 век
Облачно ще е днес, ще вали в западната половина на страната
И в еврозоната - цените на жилищата у нас ще продължат да растат
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц