Българският пазар става все по-важен за „Спиди“ АД заради спада на активността на международните пазари, вкл. доставките от и до Гърция и Румъния.
Най-силен е спадът в сегмента CEE Economy (доставки с наложен платеж до Унгария, Хърватия, Словения, Словакия, Чехия и Полша), посочват от компанията в индивидуалния финансов отчет за първото тримесечие на 2025 г., публикуван чрез Българската фондова борса (БФБ). Регионалната услуга Speedy Balkan (до/от Румъния и Гърция) и доставките до останалите държави от Европейския съюз (ЕС) също отчитат спадове.
От компанията обясняват спада с навлизането на конкурентни нови компании, които обслужват онлайн магазини и доставки в региона на Централна и Източна Европа, особено Румъния, на по-ниски цени.
Приходите от международните пратки спадат с над 7% към края на март 2025 г. до малко под 24,1 млн. лева от 25,9 млн. лева към края на март 2025 г.
Същевременно приходите от вътрешния пазар се повишават с близо 7% до над 66,4 млн. лева за отчетния период от 62,5 млн. лева година по-рано. В резултат външният пазар понижава дела си до 25% от общите приходи, а вътрешният пазар увеличава дела си до 70%.
Като цяло приходите от куриерски услуги на дружеството отчитат ръст от почти 3% за първото тримесечие на годината до 90,9 млн. лева от 88,4 млн. лева за първото тримесечие на миналата година. Приходите от дейността растат с над 6% до над 95,7 млн. лева от 90,2 млн. лева. Броят превозени пратки спада с 0,6% на годишна база за периода до 14,5 млн. заради понижението на доставките извън България.
Основните разходи на „Спиди“ са за подизпълнители и възнаграждения, които формират близо четири пети от оперативните разходи. Техният размер до голяма степен е обвързан с броя обработени пратки. Разходите за подизпълнители за отчетния период спадат с 1,6% до 39,4 млн. лева от 40 млн. лева година по-рано заради свиването на международните доставки.
Разходите за персонал нарастват с над 9% до 21 млн. лева при 19,2 млн. лева година по-рано, като компанията посочва, че се увеличава и броя служители, и размера на възнагражденията.
Разходите за материали обаче се понижават с близо 5% основно заради спада на разходите за горива, тъй като повече пратки се доставят до офис, вместо до адрес, а цените на горивата са по-ниски в сравнение с първото тримесечие на 2021 г.
Продължават инвестициите на „Спиди“ в мрежата от точки за доставка. Инвестициите за периода януари-март достигат 5,6 млн. лева, от които 2,8 млн. лева са в автомобили, а 1,8 млн. лева – в автоматични пощенски станции. Инвестициите в софтуер и други технологии са за малко под 1 млн. лева.
Компанията приключва първото тримесечие с индивидуална печалба в размер на над 15,4 млн. лева при 12,3 млн. лева за първото тримесечие на 2024 г., което е с над 25% повече на годишна база.
В последната година акциите на дружеството поскъпват с над 32%, а пазарната му капитализация достига малко над 1 млрд. лева.
Свързани компании:


Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Борисов: Помолих Теменужка Петкова да махне от бюджета това, което искаха бизнесът и синдикатите
Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
АПС с очакване вотът на недоверие да е успешен
Украйна потвърди: Неизвестни дронове са преследвали самолета на Зеленски
Ванс: САЩ се надява на "добри новини“ за уреждането на конфликта в Украйна
За първи път: Бебе бенгалски тигър се роди в зоопарка в Стара Загора
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”
преди 6 месеца До: Един Българин нищо няма да оправят. ако дойдат други, те ще се картелират с ЕКОНТ и Спиди. Няма причина да не го правят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 месеца Конкурентните фирми ще дойдат и на българския пазар и ще оправят безйрайната надценка у нас и на тях и на Еконт. Опитах да работя с други фирми, но освен Български пощи другите са несериозни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар