IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Световният тласък към електрическа мобилност вече има ясна посока

Все повече политики и корпоративни ангажименти подчертават общия стремеж към по-чист автомобилен транспорт както в Европа, така и по целия свят

10:52 | 11.08.22 г.
Фабрика на BMW в Лайпциг, Германия. Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg
Фабрика на BMW в Лайпциг, Германия. Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg

Volkswagen Group предвижда броят на електромобилите да достигне 70 на сто от всички новопроизведени модели на марката към 2030 г. Porsche, част от групата на VW и нейната най-печеливша марка, ще премине към изцяло електрически коли или плъгин хибриди до 2035 г., а " Audi, която също е под шапката на VW, до 2033 г. Представител на компанията, цитиран от специализираната онлайн медия Autonews, определи плана на ЕС като "амбициозна, но постижима цел" и каза още, че преминаването към електромобилност е "необратимо".

Mercedes-Benz също приветства плана. "До 2030 г. сме готови да преминем изцяло към електрически модели, където пазарните условия го позволяват", каза ръководителят на отдела за външни отношения на групата Екарт фон Кладен пред DPA.

Американският концерн General Motors ще има изцяло електрическа гама модели до 2035 г. и планира да стане въглеродно неутрален до 2040 г.

Land Rover-Jaguar цели от производствените му линии да слизат или плъгин хибриди, или електромобили до 2030 г., а за моделите под името  Jaguar този срок е изтеглен напред - до 2025 г.

Вторият по големина на пазарния дял американски концерн Ford Motor си е поставил като краен срок за преминаване към производство на плъгин хибриди или електромобили 2026 г., а от 2030 г. всички нови коли на марката ще се задвижват единствено от батерии.

Stellantis, вторият по големина производител на леки коли в Европа и първи при търговските превозни средства, планира каталогът му с нови предложения да включва 70 на сто електрически или плъгин хибридни модели до 2030 г.

BMW иска поне половината от новите му коли да са задвижвани единствено от батерии до 2030 г., като към същата година се предвижда притежаваната от него компания Mini да има изцяло електрически нови модели. Германския автопроизводител не е поставил крайна дата за конвенционалните си модели.

Renault възнамерява да произвежда 65 на сто беземисионни автомобили, плъгин хибриди или хибридни електрически превозни средства към 2025 г., а към края на десетилетието те трябва да достигнат 90 на сто от цялата продукция.

Daimler цели до 25% от всичките ѝ нови коли да са захранвани от батерии.

През април 2021 г. Honda стана първият производител на автомобили в Япония, който обяви цел за постепенно спиране на бензиновите и дизелови автомобили до 2040 г. "Прекратяваме конвенционалните двигатели, но все още ще се фокусираме върху хибридите и това ще бъде нашата сила през 2030 г. или дори през 2035 г.", каза изпълнителният директор на Honda Тошихиро Мибе, цитиран от Financial Times. 

Toyota Motor Corp., най-големият автомобилен концерн в света по пазарен дял, планира да продава годишно по 1 милион изцяло електрически автомобили към 2030 г. Компания обаче не смята да се отказва напълно от класическите двигатели. "Врагът е въглеродът, а не двигателят с вътрешно горене", многократно е твърдял президентът на компанията Акио Тойода.

Изключенията

ЕС одобри същевременно петгодишно удължаване на освобождаването от задължителните мерки на така наречените "нишови" автомобилни компании - брандове, произвеждащи по-малко от 10 000 превозни средства годишно. Клаузата, понякога наричана "поправката Ferrari", ще бъде от полза най-вече на луксозните марки.

По искане на някои от страните членки, включително Германия и Италия, ЕС също така се съгласи да обмисли позволение за използването на алтернативни технологии, каквито са синтетичните горива и плъгин хибридите, ако те успеят да постигнат пълно премахване на емисиите на парникови газове.

Въпреки че германската промишленост настоява за разработването на синтетични горива от години, технологията все още не е стигнала до етапа, в който може да бъде икономически оправдана. Производството на подобен тип горива е скъпо и изисква значително количество енергия. Поради това синтетичните горива се смятат за много по-малко практични от батериите, според много анализатори и политици, посочва Politico.

Преминаването към производство изцяло на електрически коли до 2035 г. обаче среща и някой противници. "Смятам, че решението за ефективна забрана на двигателя с вътрешно горене е грешно", заяви германският финансов министър Кристиан Линднер на среща с представители на индустрията в края на юни. След натиск от страна на "Зелените" и ЕК той все пак прие вариант, възприет като компромисен, който на практика окончателно ознаменува "смъртта" на двигателя, задвижван от фосилни горива.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:25 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още