IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Бързата мода се стреми да подобри имиджа си чрез втори живот на дрехите

Модните брандове призовават купувачите да преправят старите си дрехи, вместо да ги изхвърлят, защото се сблъскват с нарастващ екологичен контрол

18:51 | 20.08.23 г.
Андрей Йорданов
Снимка: Jeremy Moeller/Getty Images for Copenhagen Studios/Getty Images
Снимка: Jeremy Moeller/Getty Images for Copenhagen Studios/Getty Images

Търговците на бърза мода, сред които H&M, Uniqlo и Zara, от години подтикват купувачите да купуват все повече нови дрехи. Сега тези марки искат от потребителите да поправят и старите си дрехи, пише Wall Street Journal.

Този ход се случва в момент, когато модната индустрия се стреми да подобри своята екологична репутация под натиска на потребителите и регулаторните органи, намалявайки въздействието си върху околната среда. Възстановяването на дрехите вместо изхвърлянето им намалява отпадъците и означава, че се използват по-малко ресурси за производството на нови.

Тази година Zara стартира услуги за поправка в национален мащаб на няколко от най-големите си пазари, Uniqlo прибавя ателиета за поправка в редица магазини, а Cos, собственост на H&M, работи със стартъп, който помага на клиентите да поправят повредени рокли и якета.

Докато някои престижни марки отдавна предлагат поправка на по-скъпи продукти, широкомащабното въвеждане на услуги за поправка е ново начинание за масовите търговци на дребно, чиито дрехи обикновено са много по-евтини. Тенденцията може също така да застраши продажбите на нови продукти.

Възстановяването и другите инициативи за устойчивост са "опит да променим себе си и сектора", заяви Оскар Гарсия Масейрас, главен изпълнителен директор на Inditex, собственик на Zara, на годишното общо събрание на компанията през юли.

През тази година търговецът на дребно въвежда във Франция, Германия и Испания своята услуга "Zara pre-owned", която позволява на клиентите да поправят, продават или даряват употребявани дрехи в магазините и онлайн. Компанията заяви, че до 2025 г. услугата ще стартира на всички нейни основни пазари, след като в края на миналата година започна да се предлага във Великобритания.

В Обединеното кралство Zara приема дрехите за поправка и обработва плащанията, но използва мрежа от трети страни, които извършват поправките. Закърпването на дупка например струва 10 паунда (13 долара).

Компанията заяви, че поправките са ключови за нейните усилия за устойчивост, тъй като позволяват на клиентите да удължат живота на дрехите си, като същевременно намаляват отпадъците.

Според фондация Ellen MacArthur, базирана в Обединеното кралство организация с нестопанска цел, всяка секунда в модната индустрия се заравя или изгаря един камион с употребяван текстил, а годишно на сметищата се изхвърлят 92 млн. тона дрехи. Дрехите, закупени от марки за бърза мода, се изхвърлят средно след по-малко от година, твърди фондацията.

През юни Европейският парламент одобри нова стратегия, която призовава модните компании, работещи в Европа, да приемат по-високи екологични стандарти. В момента законодателите подготвят повече от дузина нови закони, които ще изискват от марките да направят производствените си процеси по-екологични и да поемат по-голяма отговорност за отпадъците, свързани с техните продукти.

Други световни регулаторни органи и многонационални организации, включително ООН, също настояват за промяна в модната индустрия. В рамките на ръководената от ООН Харта на модата например подписалите я компании, сред които Gap, H&M и Inditex, се ангажираха да намалят емисиите си.

В отговор на това модните марки проявяват по-активен интерес към бъдещето на своите продукти, след като те са напуснали магазина, като предлагат рециклиране на стари дрехи или запазване на тяхното разпространение чрез закърпване или зашиване на дупка.

За луксозните марки, като Hermès и Louis Vuitton, поправките вече се считат за съществена услуга, тъй като клиентите са мотивирани да поправят чанта или палто, които потенциално им струват хиляди долари.

За масовите марки, продаващи по-евтини дрехи, ситуацията е по-сложна: потребителите може и да не виждат голяма полза от поправката на нещо, което не е струвало много, а дори и да виждат, марките са изправени пред предизвикателството да осигурят възможност за поправка в масов мащаб.

Досега японската марка Uniqlo е открила 21 обекта "Re.Uniqlo Studios" по целия свят, пет от които са в САЩ, където клиентите могат да платят 5 долара за обикновена поправка или да преработят своите дрехи в нещо ново.

H&M Hennes & Mauritz твърди, че удължаването на живота на дрехите чрез поправка и други средства "е от решаващо значение за намаляване на въздействието ни върху околната среда". Въпреки че според анализаторите съществува риск усилията за устойчивост да се превърнат в пречка за новите продажби, H&M се стреми да удвои продажбите си през това десетилетие, като същевременно намали наполовина въздействието си върху околната среда.

H&M откри пунктове за поправка в магазини в седем града, включително Париж и Стокхолм. Търговецът на дребно предлага и онлайн уроци за поправка и продава продукти, включително декоративни лепенки, предназначени да насърчат клиентите да поправят дрехите си сами.

"Това е услуга, която се оценява там, където я предлагаме", заяви в интервю главният изпълнителен директор на H&M Хелена Хелмерсон. Но за достъпната марка "е по-трудно да се постигне търсене до степен, в която то да стане печелившо", каза тя. Според нея препродажбата на употребявани дрехи, вместо поправката, вероятно ще остане основна насока в усилията на H&M за намаляване на отпадъците.

За премиум марката Cos на H&M, чиито дрехи са по-близки до тези на Zara по отношение на цената, компанията смята, че ремонтът е по-рентабилен. Cos има 254 магазина в световен мащаб, от които 20 са във Великобритания и 11 в САЩ.

През май Cos започна да предлага поправки в цяла Великобритания в партньорство с The Seam - цифрова платформа, която функционира като Uber за модни поправки, свързвайки физически лица или фирми с армия от независими шивачи. The Seam начислява 20% такса за обслужване за всяка работа.

Търсенето нараства с 20% на месечна база, тъй като тенденцията за поправка набира скорост, казва Лейла Сарджънт, която основава The Seam през 2019 г. Поправените чрез платформата артикули обикновено са на стойност 80 лири стерлинги или повече, казва тя, въпреки че този брой намалява с увеличаването на броя на потребителите.

Платформата позволява на марките да предлагат поправки, без да създават собствен екип, казва Сарджънт. "Освен ако нямат голямо ателие, пълно с квалифицирани хора, те бързо ще се окажат в затруднено положение", каза тя.

Търсенето на услуги за поправки е нараснало през последните години, тъй като много хора се ориентират към идеята да използват и разхищават по-малко, казва Алекс Бринк, лондонска шивачка, която получава работа чрез The Seam.

Бринк, която е специализирана в трикотаж и работи в домашното си студио, обикновено взима от 15 до 200 паунда за поръчка.

Една от последните поръчки е за скъсяване на коктейлна рокля на Gucci, украсена с кристали на стойност 3000 паунда. Работата с ниска стойност "е трудно да се оправдае финансово, но все пак е важна от морална гледна точка", казва тя.

Модните марки заслужават похвала за това, че експериментират с поправките, но за да постигнат значителна промяна в екологичния си отпечатък, ще трябва да обучат хиляди нови шивачи, които да могат да отговорят на търсенето, каза Бринк.

"Всеки ден получавам заявки за резервации от хора от цял свят - Хонконг, САЩ", каза Бринк, "което говори колко редки са тези умения."

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:45 | 20.08.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Мода виж още

Коментари

Финанси виж още