IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

56% от пътниците в обществения транспорт са готови да използват безконтактни разплащания

За една година електронното разплащане в градския транспорт на столицата нараства от 6% до 28%, показва проучване на Алфа рисърч

15:40 | 12.01.23 г.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Делът на потребителите, които са склонни да се разплащат безконтактно в обществения транспорт, нараства значително – 56% биха избрали тази опция, а 44% все още се въздържат от нея. Това показват резултатите от проучване на "Алфа Рисърч" по поръчка на Visa през ноември миналата година, което означава, че около 3 млн. пълнолетни жители на страната декларират такава готовност (за сравнение, в началото на 2022 г. броят им е бил около 2,3 млн.).

Тази нагласа е значително по-силно изразена сред хората в София (където готовността достига 72%), големите градове (62%) и намалява сред жителите на по-малките населени места. Във възрастово отношение склонност към електронно разплащане в обществения транспорт заявяват най-вече 18- до 50-годишните, докато сред най-възрастните поколения тя спада до 31%.

Наблюдава се и ръст в общия дял потребители на градски транспорт в страната и увеличение в честотата на ползването му в сравнение с януари 2021 г.

„Резултатите от проучването показват, че пътниците в обществения транспорт припознават във все по-голяма степен безконтактните разплащания. Гражданите и гостите на София, които използват безконтактното разплащане, са защитени чрез напреднала технология, което означава, че това е най-сигурният метод на плащане при придвижване от точка А до точка Б“, коментира Красимира Райчева, мениджър на Visa за България.

Тя напомня, че за нагласите на потребителите към новите технологии за разплащане допринася проектът на Visa с партньори Столична община, Център за градска мобилност и Банка ДСК, който през 2021 г. внедри безконтактните разплащания в наземните и подземните транспортни линии при пътуване в масовия градски транспорт на София.

Както и в началото на миналата година, нагласата (или по-скоро инерционният навик) да се плаща в брой и притесненията от измами продължават да бъдат водещи бариери пред ползването на услугата „плащане с банкова карта или свързано устройство в обществения транспорт“. За период от десет месеца обаче е налице значително нарастване на осведомеността  за тази услуга, за начините на използването ѝ и за нейните предимства, са изводите от проучването.

Показателна е промяната в потреблението сред жителите на София: делът на редовно ползващите електронно разплащане в обществения транспорт нараства четири и половина пъти – от 6% до 28%, като половината от тях се възползват поне няколко пъти седмично.

Глобалното проучване на Visa „Бъдещето на градската мобилност“ през 2022 г. показва, че за потребителите основните предимства на безконтактните разплащания са удобството (44%), спестеното време поради по-бързите трансакции (40%), премахване на притеснението за достатъчна наличност на пари в брой (38%) и ограничаване на контакт с повърхности и други хора (35%).

С осигуряването на възможност за иновативни безконтактни разплащания в масовия транспорт, София влезе в редиците на световни метрополиси като Ню Йорк, Лондон и Сингапур, където милиони хора използват технологията на Visa, за да плащат за по-бърз, по-лесен и по-удобен начин на пътуване. Според резултатите от проучването всеки втори софиянец разчита на градския транспорт и е наясно с предимствата на дневния билет, платен с пластмасова или електронна карта, без значение коя е банката или финансовата институция издател.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:40 | 12.01.23 г.
Най-четени новини
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още