IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Фандъкова: Превърнахме София в дигитална столица на региона

Мобилно приложение за четири административни услуги ще бъде пуснато в София до края на годината

17:38 | 28.06.23 г. 3
Кметът на София Йорданка Фандъкова. Снимка: Надежда Пеева, БГНЕС
Кметът на София Йорданка Фандъкова. Снимка: Надежда Пеева, БГНЕС

Обединяването на всички с отношение към технологиите създава екосистемата, която през последните десет години превърна София в истинска дигитална столица на региона. Образованието и науката са водещи във формирането на бъдещето на страната ни и в частност в просперитета на София, а технологиите, които променят живота ни, променят и решаването на най-важните задачи на града. Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова при откриването на конференцията „Дигитална София“, която събра представители на местната власт и на бизнеса.

„Когато преди десет години си поставихме задачата да превърнем София в умен град и да използваме технологични решения във всички сектори, много хора реагираха с ирония. Днес все още има хора, които не забелязват технологичните решения, но ги използват“, допълни столичният кмет и даде за пример възможността за плащане на билет в градския транспорт с банкова карта.

Тя акцентира върху две от новите дигитални инициативи в града – пясъчника за иновации и STEM кабинетите и центровете за обучение на студенти и ученици. Първият проект е управленски модел, който позволява да се идентифицират проблеми в града, да се мотивират компании, включително стартиращи, да предложат технологични решения и да изпълнят пилотен проект, а ако той е успешен, да бъде мултиплициран, обясни Фандъкова. „Този управленски модел обединява градските власти и бизнеса и се надявам, че ще се разшири в бъдеще“, допълни тя.

40 хил. студенти и 30 хил. ученици от средните училища вече се обучават по програми STEM, а освен STEM кабинети, вече има разработени и STEM центрове, разказа Фандъкова за втория проект. Той се изпълнява в определени училища, а младежите имат възможност да се обучават в същата среда, в която се учат и конкурентите им в западните страни, допълни тя.

И изтъкна, че за поредна година София е в топ десет в класацията „Европейски градове и региони на бъдещето 2023/2024 г.“, подготвяна от fDi Intelligence (подразделение на Financial Times – бел. ред.).

Мобилно приложение за четири административни услуги ще е готово до края на годината

До края на годината ще бъде пуснато мобилно приложение за четири административни услуги, които предоставя Столична община. Приложението Digital Sofia първоначално стартира с услугата за промяна на адресна регистрация. Проектът беше реализиран пилотно в район „Студентски“, а днес вече обхваща всички общини в столицата, съобщи проф. Георги Димитров, председател на УС на „Евротръст Технолоджис“, която е разработила платформата. От началото на проекта са изпратени почти 10 хил. заявления от граждани за смяна на адресна регистрация, допълни той.

„Идеята беше този проект да се надгради, като се направи качествен скок и се събере цялата възможност хората да заявяват всички услуги, които се предоставят от общината, от едно мобилно приложение, каза Димитров. Идеята на Digital Sofia е гражданите и бизнесът да могат изцяло дистанционно да се идентифицират, да им се издава квалифициран електронен подпис директно на телефона и с него да могат да заявяват всяка услуга, която е достъпна от общината, а актът от услугата да се получи директно в телефона.

Заместник-кметът на София по дигитализация, иновации и икономически развитие Генчо Керезов съобщи, че до края на този мандат софиянци ще имат първото сто процента мобилно електронно гише в телефона си. Ще се започне с четири услуги в приложението – за смяна на настоящ и на постоянен адрес, проверка на местни данъци и такси и плащане на местни данъци и такси. „Това ще бъде готово до края на годината“, каза Керезов. „Надявам се, че ще имаме приемственост по тази тема и от следващата година всички други услуги лесно, бързо и удобно ще могат да се надграждат в него“, допълни той.

Девет от десет софиянци ползват градския транспорт

Основен принос в „поумняването“ на един град има подобряването на мобилността, където е и най-голямата инвестиция до момента в София по темата за умния град.

Димитър Димчев, изпълнителен директор на Центъра за градска мобилност (ЦГМ), разказа за проекта, целящ изцяло да се подмени системата за таксуване в столичния транспорт, който започна преди повече от пет години. В разгара на COVID пандемията за няколко месеца в София са монтирани над 4700 валидатори в 1200 превозни средства от над 25 различни модела и след тестови етап са пуснати в експлоатация. Монтирани и окабелени са били и 477 бариери в метростанциите.

Пандемията е станала причина за ускоряване на всички процеси по дигитализация, включително в градския транспорт, отбеляза Димчев. Така реализирането на идеята за пътуване с банкови карти и безконтактни устройства е било ускорено и системата стартира през май 2021 г. Димчев призна, че в началото е бил скептично настроен към новата система за таксуване, тъй като хората от десетилетия пътуват с билетчета, но за няколко месеца услугата е придобила голяма популярност. Само през май в градския транспорт в София са реализирани над 1,9 млн. пътувания по този начин.

„През март тази година демонтирахме перфораторите в градския транспорт, съхраняваме ги добре и правим организация в следващите месеци всеки, който иска, да може да се снабди с такова устройство като сувенир“, каза Димчев. Той посочи, че новата система за таксуване е удобна и за ЦГМ, тъй като вече не се печатат толкова много билетчета и всичко се случва по дигитален път. Тя е полезна и защото аналитичните данни, които предоставя, са основата за промяна на градския транспорт с ускоряване и оптимизиране на разписанията, отбеляза Димчев. И допълни, че до седмица съвместно с Google ще бъде представена разработка за нови маршрутизатори на база реални данни от движението на градския транспорт.

Той съобщи, че в бъдеще ще има нови възможности за закупуване на превозни документи и предстои отваряне на пазара за всеки, който иска да продава билетчета на ЦГМ. Ученици и студенти ще бъдат улеснени, като от тях вече няма да се изисква да показват удостоверение, че отговарят на необходимите условия - това ще става с достъп до регистри.

„С подобряването на автопарка съм убеден, че градският транспорт ще става все по-популярна и дигитална услуга“, отбеляза Димчев. Той съобщи, че от началото на годината има 550 хил. активни карти със зареден дългосрочен превозен документ. Към тях ще се добавят и близо 220 хил. т. нар. ултралайт карти, които имат активни заредени превозни документи. 650 хил. са уникалните устройства, с които е правено пътуване от началото на годината. А след добавяне и на хартиените билети, които все още се продават, от началото на годината девет от десет софиянци и гости на столицата са използвали градския транспорт, посочи Димчев.

Последна актуализация: 17:46 | 28.06.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

3
rate up comment 0 rate down comment 4
danchomentata
преди 10 месеца
Мэр столицы Каха Каладзе в интервью западным медиа прямо заявлял, что будет исходить из интересов своих сограждан, пусть он и отдал не один год игре за киевское "Динамо".
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 1
Momchil_Matev
преди 10 месеца
Ба*ти колко е нахална... Тъжното е, че като гледам, ще ни залипсва. Но София най-малкото нито е дигитална, нито някаква особена електронизация е настъпила през нейното управление.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 16 rate down comment 0
scott
преди 10 месеца
наглесата, ВСИЧКИ ЦЕНТРОВЕ ЗА ДАННИ НА МАЙКРОСОФТ отидохя у Гърция!Поне сменете заглавието, че и юбър ше ви се смеят. За Естония да не говориме.................
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още