Потребителското доверие в Германия се охлажда през юни, достигайки най-ниското си ниво от повече от две години насам, тъй като купувачите са по-малко склонни да купуват, а очакванията им за растеж в най-голямата икономика в Европа намаляват, съобщава Ройтерс.
Индексът на потребителското доверие в Германия на GfK, базиран на проучване сред 2000 германци, се понижава до 10,1 пункта спрямо ревизираните в посока надолу 10,2 пункта през предходния месец. Стойността за юни е най-ниската от май 2017 г. За сравнение, консенсусната прогноза на анализаторите беше за леко повишение до 10,4 пункта.
Данните сочат, че разходите на домакинствата могат да отслабнат в края на второто тримесечие, след като от проучване на бизнес настроенията на института Ifo стана ясно, че рецесията в производствения сектор се прехвърля и в част от сектора на услугите.
Вътрешното търсене се превърна в ключов стълб за икономиката на Германия, който осигурява буфер срещу външни сътресения като търговската политика на президента на САЩ Доналд Тръмп за „Америка на първо място“ и хаотичния процес по излизане на Великобритания от Европейския съюз.
През първите три месеца на 2019 г. потребителите бяха основният двигател на растежа, като БВП отчете повишение от 0,4% спрямо предходното тримесеиче. Потребителите в страната се радват на рекордно висока заетост, увеличаване на заплатите и ниски разходи по заемите.
От GfK обаче обясняват, че разликата между очакванията за доходите на потребителите и техните виждания по отношение на развитието на икономиката като цяло продължава да се разширява.
Подиндексът, измерващ очакванията за доходите, нарасна до 57,7 пункта, докато индикаторът, проследяващ очакванията за икономиката, спадна до 1,7 пункта, показва проучването.
Миналия месец германското правителство снижи прогнозата си за растежа за 2019 г. до 0,5%, което показва рязко забавяне на темпа на разширяване на икономиката, след като през 2017 г. беше отчетено повишение на БВП с 2,5%, а през 2017 г. - с 1,5%.
Въпреки най-новите данни в проучването от GfK очакват потребителските разходи да нараснат с около 1,5% през тази година.
„Вътрешното търсене ще бъде важен стълб на икономическия растеж“, заяви анализаторът от GfK Ролф Бюркъл.