Само за една година в България несъстоятелност обявиха две туроператорски фирми, а трета беше замесена в скандал, заради искане за повторно плащане от страна на туристите. В чужбина примерите за подобни банкрути са многобройни, а експертите у нас очакват още фалити. Те обаче не се ангажират с прогноза кога и как ще се случат те, но се възприемат като естествен процес от недалновидно управление на фирмите, които подценяват тежката икономическа ситуация.
Представители на бранша са единодушни, че самият фалит не е най-голямата драма, а по-скоро липсата на отговорност от страна на държавата за икономическите последици от него.
След като миналата есен „Алма тур“ обяви несъстоятелност, тази година също станахме свидетели на фалит в туристическия бранш, след като в края на август туроператорът "Бългериан Вип Турс" обяви, че прекратява дейността си.
Горчивият опит трябваше да доведе до поуки и до конкретни мерки, които да защитят интересите на туристите на българска територия, попаднали в подобна нежелана ситуация, като се има предвид, че законът ясно регламентира задействането на туристическата застраховка.
Потърсихме позицията на бизнеса и на специалисти в бранша, които да коментират доколко ситуацията от тази година повтаря миналогодишната и кой ще плати за икономическите загуби, щетите за туристите и не на последно място за накърнения имидж на страната ни като туристическа дестинация.
Експертите и представителите на реалния бизнес в туризма се обединяват от общата теза, че подобни банкрути са нежелателни, но очаквани и трябва да се работи върху защитни механизми, които да смекчават загубите при подобен неблагоприятен развой.
Още преди "Бългериан Вип Турс" да обяви несъстоятелност председателят на асоциацията на туроператорите в България Ирена Георгиева прогнозира пред Investor.bg предстоящо редуциране на туроператорите и туристическите агенции в България. Като основен аргумент тя посочи ниското потребление не само на туристически услуги в условията на икономическа криза, но и новите тежести за бранша, които влизат в сила от догодина. Георгиева спомена за риска от повишената застраховката за туроператорите, увеличената стойност на летищните такси, горивата и други фактори, които правят все по-трудна пазарната обстановка за участниците, предлагащи туристически услуги.
Във всички случаи обаче трябва да е ясно, че фалитът е една нормална пазарна ситуация – нежелана, но нормална, а не извънредна, коментира тя. За да оцелееш на този пазар, е необходим компетентен мениджмънт, защото фактът, че туристическите фирми боравят с голямо количество оборотни средства в повечето случаи заблуждава и в комбинацията с лошо управление, води до банкрут.
Истината е, че в туристическия бранш, както и в много други сфери, работят много фирми, които нямат достатъчно ресурси и капацитет да развиват бизнеса си и очакванията им са нереалистично високи. И тъй като в туризма, за да оцелее една фирма, работи с малък марж на печалбата, в някои случаи подценената пазарна ситуация, просто води до фалит, разсъждава експертът.
За съжаление у нас липсва информация за икономическото състояние на дружествата, опериращи в туризма, никой не е задължен да обявява данните за фирмата си и няма информация за това. Няма и ясни критерии за търговците на туристически услуги.
Според председателя на асоциацията правилната политика е отговорността да се носи от изпращащия туроператор. На следващо място е редно пазарните механизми да действат по-добре, така че да продължат работа само коректните фирми, които имат лицензирана дейност, защото сега има много туроператори, работещи без лиценз, които не фигурират в листата на министерството на икономиката.
Директорът на Институт за анализ и оценки в туризма Румен Драганов представи различна позиция за това кой трябва да поеме отговорността и да плати щетите в подобна ситуация. Според него е време да приемем фалита за нещо нормално още повече, когато очакваме над 600 фалита на фирми от различни сфери до края на годината, заради кризата.
Акцентът в държавната политика трябва да е върху това да се уреди въпросът за това кой плаща сметката. Тази година за втори път ставаме свидетели на фалит на туроператор у нас и за втори път българското законодателство не защитава интересите на туристите. Драганов цитира българското и европейското законодателство, според които на българска територия посрещащият туроператор носи пълната отговорност за своите контрагенти чрез сключената застрахователна полица.


Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
Седмичен хороскоп 8 - 14 декември 2025
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа
Като робство е, нямаш права: Говорят дезертирали руски войници
Невероятен Никулден в Бургас: От ледено плуване до празнични сцени и рибен курбан