Какво общо имат хартията, печатането, барутът и компасът? Отговорът е, че това са китайски изобретения. Без тях европейският напредък от 15-ти век нататък би бил далеч по-труден, ако не и невъзможен, пише Мартин Уулф за Financial Times.
Тази история илюстрира защо трябва да искаме продуктивното знание да се разпространява по целия свят. Знанието също "иска да бъде безплатно", защото за разлика от стоката, моето ползване на вашата идея не пречи на вас или на някой друг да я използвате. На жаргон знанието не е „конкурент“ при потреблението си, което му придава характер на „обществено благо“.
Но създаването на нова идея може би е било скъпо. Ако знаехте, че аз (и всички останали) може да я използваме без компенсация, бихте били по-малко склонни да развиете идеята изобщо. Това е „проблемът с безплатното яздене“. Правата върху интелектуалната собственост съществуват за разрешаването му чрез създаване на временен монопол върху идеята.
Въпреки това, както отбелязва австралийският икономист Никълъс Груин, решавайки проблема с безплатното яздене, ние губим способността да надграждаме свободно върху идеите на други хора. В дългосрочен план тази изгубена възможност доминира. Ние сме бенефициентите на огромно количество идеи от изобретяването на колелото насам. Може да се твърди, че това е определящата характеристика на хората.
Съществува компромис между решаването на проблема с безплатното яздене чрез предоставяне на временни монополи и използването на възможността за свободния ездач, като се направят идеите свободно достъпни веднага. Поради тази причина временните монополи не са единственият начин за мотивиране на иновациите. Алтернативите включват субсидирани изследвания и целеви награди. Режимът на правата върху интелектуалната собственост, който имаме, има плюсове. Но той е несъвършен компромис между конфликтни интереси, един от които - този на водещите фирми - вероятно е най-силен.
Нобеловият лауреат Джоузеф Стиглиц отива по-нататък, като твърди, че чрез намаляване на новодостъпния набор от идеи, от който други могат да черпят, и чрез увеличаване обхвата на „общините на знанието“, по-строгите режими на интелектуална собственост могат да доведат до по-малко иновации и дори по-ниски нива на инвестиции в иновации. Възможностите за свободния ездач наистина имат значение.
Правата на собственост върху идеите са толкова ценни, че са се превърнали във важен източник на международни конфликти. В „Стогодишният маратон” Майкъл Пилсбъри заявява, че „Китай... редовно хаква чуждестранни търговски субекти... превръщайки се в най-големия крадец на интелектуална собственост в света. Това позволява на китайците да се изкачат по технологичната стълба чрез измама."
Това притеснение не е ново. През 18-ти и началото на 19-ти век Обединеното кралство е водещата държава, а САЩ се стремят да я настигнат. В края на 18-ти век Англия, както подобава, криминализира износа на текстилни машини и емиграцията на текстилни механици. Но някой си Самюъл Слейтър емигрира тайно през 1789 г., за да започне модерна текстилна индустрия в САЩ („технологичната“ индустрия на епохата). Други британски идеи също преминават Атлантика, по-специално железниците, точно както китайските идеи са дошли в Европа векове по-рано. И все пак, в края на 18-ти и през 19-ти век защитата срещу вноса е основният инструмент на индустриалната политика на САЩ (под влияние на Александър Хамилтън).


Искат Църквата да обяви кучето Мая за мъченик и да я честваме на 14 май
Спипаха мъртво пиян шофьор на камион във Варна
Омбудсманът поиска оттегляне увеличението на цените за паркиране в София
Милиони сайтове са недостъпни заради глобален срив в Cloudflare
Жилищния пазар през 2026 г.: Леко затишие след буря
Тръмп би се гордял лично да ликвидира фабриките за дрога
Куглър нарушава не за пръв път Етичния кодекс на Фед, част 2
Търговските вериги отчитат значителен ръст в кражбите на дребно през 2025 г.
Д-р Елахи за премахнатите в САЩ предупреждения за хормонните терапии, част 2
Първото AMG, напълно независимо от Mercedes, няма да има ДВГ
Hyundai показа конкурент на Land Cruiser
Малък китайски SUV е новото оръжие на Stellantis в Европа
Регенерираните гуми набират популярност. По-евтини, но дали са безопасни?
Полицаи от Варна преследваха 100 километра пиян шофьор
Във Франция поискаха вагони само за жени, обществото обаче не е съгласно
Китай харчи милиони, за да накара поданиците си да се оженят
Витамин D и връзката му със зимната депресия
Пипнаха шофьор с почти 5 промила алкохол в кръвта във Варна
Туск: Двама украинци, работещи за Москва, са заподозрени в саботаж на жп линията
преди 5 години Ако си учен дали така ще разсъждаваш? Да си работил примерно една цяла година над нещо, да си постигнал голям успех и ей така да ти го откраднат и да го прилагат в продукти, все едно те са учили години наред, все едно те са се трудили цяла година да подобрят нещо!!Ако си инвеститор и си наел група специалисти, създал си им условия, след много труд и инвестиции сте постигнали нещо, което да възвърне, да даде резултат и бам, те ти го крадат. Каква е логиката! Само с мисълта за човешкото добро, дай да работим и да подаряваме. Не мисля, че този журналист вижда как се формира мотивацията в учени, инвеститори и предприемачи. Да седнеш и да пишеш нещо логично с цел общото блато, доброто на хората изобщо не е достатъчно! отговор Сигнализирай за неуместен коментар