От една страна, критиците посочват ролята на пътуването в разпространението на коронавируса. Те са прави: множество проучвания показват, че туристите са отговорни за множество клъстери както на първоначалния вирус, така и на новите му варианти. Във Великобритания етиката на почивката върза политиците на възел: през седмицата, в която международните пътувания бяха разрешени, консервативният министър на здравеопазването лорд Бетел предупреди: „Пътуването не е за тази година - моля, останете в страната“.
Вторият фактор е устойчивостта, която се превръща в основна ценност. Подобренията в ефективността на въздухоплавателните средства не са в крак с нарастващия брой полети, които тласкат общите емисии на въглеродни емисии нагоре с 29% между 2013 и 2019 г.
Парадоксът е, че докато срещу туристическите пълчища се насочва ненавист, хората се наслаждават на собствените си пътувания. Сега някои хора говорят с гордост, че са „свободни да летят“, а движение за борба с пътуванията набира скорост. В някои кръгове разказите за далечни дестинации са от манна небесна до нещо като тайна, скрита заради чувство за вина.
Най-важното е, че рутината е нарушена. В продължение на десетилетия заминавахме през лятото, може би и за Великден, мислейки много за избора на дестинация, но много малко дали наистина искаме, или трябва да отидем. Този годишен ритъм е променен. Първоначалното възмущение, което се почувства при отмяната на пътуванията през 2020 г., изчезна. Вероятно вече свикнахме и с това.
Така туризмът се оказва в момент на безтегловност, несигурен в своята траектория. Двигателите на индустрията се подготвят, авиокомпаниите увеличават капацитета си и разширяват графика си. Пътуванията това лято обаче няма да са същите и може би никога няма да станат същите, каквито бяха.
Единствената сигурност на пътуването през 2021 г. е, че то ще включва много повече бюрокрация. В Лисабон например хората чакат за проверка със сноп хартия в ръка. За пътуване от Великобритания до Португалия и обратно хората трябва да направят три Covid теста на обща стойност над 200 паунда и да попълват и качват в специална система цифрови формуляри за локация на пътници.
Тестовете трябва да се направят в съобразено време, защото основно изискване е да са максимум 72 ч. преди излитането. Едно по-голямо закъснение на полета би направило сертификата за тест невалиден и пътникът да не бъде допуснат в страната, към която е тръгнал. Ако на връщане се окажете с положителен тест, няма да бъдете допуснати до полета си, което ви оставя пред перспективата за неочаквана карантина в чужбина.
Туроператорите се надяват хората да не мислят твърде много за този сценарий - те са отчаяни туристите да се върнат. През 2019 г. туристическата индустрия допринася с 10,4% от световния БВП, повече от производството на автомобили или банковото дело, според Световния съвет за пътувания и туризъм.
Организацията изчислява, че блокирането на индустрията през 2020 г. е довело до това, че над 62 млн. души са загубили работата си. Малката тихоокеанска държава Палау например не е регистрирала нито един случай на Covid, но туризмът обикновено представлява над 40% от БВП и почти половината от работниците в частния сектор остават без работа. През септември президентът Томас Ременгеса каза на Общото събрание на ООН, че страната е преживяла „ниво на изолация, което не сме познавали от много, много години“.
Внезапното отсъствие на туристите подчертава не само тяхното икономическо значение, но и как те могат да бъдат мощна сила за добро. Туризмът е спасила не една или две изчезващи общности в слабо населени райони, като осигурява препитание на хората и запазва традиционния им начин на живот. Един такъв пример са няколко общности в Индия, живеещи в подножието на Хималаите.


Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
преди 4 години За по-качествени не знам, но по-скъпи със сигурност.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години качествени друг път ... намордник , две игли на година , цифров нашийник ... йебем ти туризма ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар