IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Данък върху данните няма да реши проблемите на концерните

По-скоро данните следва да получат справедлива цена, така че стойността им да се вкара и в консолидираните баланси

16:05 | 03.06.18 г. 16
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Рixabay</em></p>

Снимка: Рixabay

Разбира се, несправедливо е корпорациите да намаляват данъците си до нула. Все от някъде държавата трябва да получи пари, иначе сметката ще бъде пратена на гражданите (или държавата ще намали разходите и може да има продънени улици, например, което не е решение). Нещо трябва да се случи. Сега Германия обсъжда един странен данък – данък върху данните. Преди всичко американските интернет компании са известни със своите данъчни трикове, така че идеята за този налог не е учудваща. Данъкът върху данните обаче няма да реши проблема, а само ще създаде нов. Има по-добра алтернатива.

Началото на дебата бе поставено от реч на канцлера Ангела Меркел, която остана неразбрана за мнозина. Ръководителката на правителството поиска данните да получат цена, така че стойността им да се вкара и в консолидираните баланси. „Ценообразуването на данните, особено на потребителските данни, според мен е основният проблем за справедливостта на за бъдещото", каза Меркел. Някои погрешно интерпретираха думите ѝ като желание за въвеждане на данък върху самите данни, а това би било фатално, припомня колегата ми от германския SDZ Бастиян Бринкман.

Данъкът върху тютюневите изделия в Германия бе успешен, защото помогна за това хората да пушат по-малко. Но данните не са цигари, те не вонят и не отравят никого. Нуждаем се от повече данни, не по-малко. И в данните на данъчния интригант Facebook се крият страхотни неща, като например стари познати, които изведнъж се появяват на екрана. Често Google показва прилични резултати и това работи добре, защото Google разполага с много потребители и записва всички процеси на търсене.

За да може германската, българската, европейската индустрии да използват изкуствен интелект, те се нуждаят също от голямо количество данни. Буквалният термин с право се нарича big Data, а не Small Data. (И да, скъпи защитници на правата на личните данни, разбира се, че данните трябва да бъдат добре защитени и потребителите трябва да знаят какво предоставят, без съмнение).

Срещу избягването на данъчното облагане на корпорациите помага само основна европейска данъчна реформа. Държавите членки трябва да се договорят как да се облагат тези дружества. Изключително важни са техническите подробности при изчисляването на печалбата: Какви са разходите, които компанията може да приспадне, и кои - не? Освен това може да има изискване за минимална данъчна ставка от 20%, така че никоя държава членка да не може да осъществява данъчен дъмпинг. Печалбата на дадена компания може да бъде пропорционално разпределена на държавите от ЕС, в които компанията има персонал и генерира приходи. На тази печалба след това ще се начислява националният данък.

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:55 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

16
rate up comment 0 rate down comment 1
khao
преди 5 години
не си изобщо прав в това твърдение : "Хората самички кълват. не са им виновни нито фейсбук нито гугъл нито който и да било"...доста неща в тоя живот ги кълвеш, не по твой избор ! Само на повърхноста изглежда че си го избрал ти :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 0 rate down comment 1
khao
преди 5 години
лесно, ако има желание :) ... но както написах и долу, това е дълга тема
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 2 rate down comment 0
abdul
преди 5 години
Как точно ще ги забраниш?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 1 rate down comment 3
abdul
преди 5 години
брех :-), ама верно ли?а кой те кара да ползваш google, facebook и т.н.? Хората самички кълват. не са им виновни нито фейсбук нито гугъл нито който и да било.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 1 rate down comment 2
khao
преди 5 години
че кога данък е решавал някой проблем ? дай ми един пример
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 0 rate down comment 3
khao
преди 5 години
тия неща с таргетираната реклама трябва да се забранят ... ама е дълга тема за писане тук.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 2 rate down comment 0
khao
преди 5 години
не баш ....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 2 rate down comment 2
Анонимен
преди 5 години
Данък върху данните няма да реши проблемите на концерните но поне малко ще помогне за по-справедливото разпределение на огромните средства, които такива концерни спечелиха за сравнително кратко време само благодарение на монополното си положение.Мнозинството от тези IT компании се родиха след 2000-та година и за по-малко от 10 години задминаха други големи компании с 50-90 годишна история в икономиката и отгоре на всичко почти ги подчиниха ежегодно да купуват потребителски данни и нагласи.Технологичните компании трябва внимателно да се следят от властите и когато е необходимо да се държат на "къса каишка" за кратък период от време.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 3 rate down comment 1
zelka007
преди 5 години
нещо не си схванал нещата... примерно google продава таргетирана реклама , знае всяко търсене от твойто ip правено с нейната търсачка , анализират твоя престой на различни сайтове и съдържанието което си гледал , кликал и пр ... :))) ... това продават , изготвят ти профил и го продават на трети заинтересовани лица :))) ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 2 rate down comment 1
abdul
преди 5 години
Че те потребителите сами си подаряват данните.Може ли меркел или който и да е да им налее мозък или идеята е просто като ще са прости да си дават данните, поне държавата да таксува?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още