IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

За „ефекта на лоста“ и уроците от пандемията

Два урока, свързани с структурата на приходите и разходите за дейността, се усетиха болезнено от немалко бизнеси

08:03 | 25.08.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

COVID-19 припомни на обществото как миенето на ръце е жизненоважно, а на компаниите даде ценни уроци за управлението на основни бизнес елементи. Два урока, свързани с структурата на приходите и разходите за дейността, се усетиха болезнено от немалко бизнеси.

Структура на разходите

Бизнесът познава и прилага така наречения „ефект на лоста“ (leverage). Най-широко използван е „financial leverage“, но практиката познават и друг – „operating leverage“. Ако основа при първия е структурата на финансиране (финансовата задлъжнялост), то при втория централна е структурата на разходите за дейността.

Изборът на бизнес модел определя как компанията ще управлява оперативните разходи - дали фиксираните ще преобладават, или ще бъдат „обърнати“ в променливи. При преобладаващи фиксирани разходи бизнесът е с висок operating leverage – тоест висок риск. Риск в бизнеса значи и възможност, и заплаха. Когато бизнесът се развива добре и приходите нарастват, високите фиксирани разходи са плюс. Когато, обаче, приходите паднат, високият operating leverage се обръща срещу бизнеса. Така компании, които в окото на пандемията се оказват с висок operating leverage и не успяват да се реорганизират спрямо „новата реалност“, е вероятно да бъдат от губещите.

Структура на приходите

Доброто управлението на риска, свързан със структурата на приходите, предполага компанията осъзнато и целенасочено да управлява своята зависимост от клиенти, сегменти или сектори на икономиката.   

Допускането, че в променени пазарни условия компанията ще продължи да оперира със същите предложения за стойност, адресирайки същите клиенти, обикновено означава, че компанията не разпознава сигналите на промяна. В настоящата обстановка, за повечето бизнеси потреблението се е свило (значимо), но не е изчезнало. В тези условия марките, които предложат алтернативни начини за покупка/консумация, или се ориентират към нови клиентски сегменти, ще успеят да задържат (дори увеличат) приходите си.

Кризата от 2008-2009 г. дисциплинира бизнеса по отношение на финансовата задлъжнялост. Настоящата ситуация пък учи, че единственото, което не се променя, е нуждата от промяна.

Статията предостави The Business Institute. Съдържанието е базирано на авторските обучителните програми за повишаване на финансовата грамотност на организацията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:26 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още