Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Други

Българските компании и дуалното образование - пресечната точка

Основна пречка според работодателите е липсата на специален трудов договор за ученици

Българските компании и дуалното образование - пресечната точка

Снимка: dominoproject.bg

Все повече български компании се включват активно в модела на дуалното образование. България отдавна има професионални гимназии, новото в този модел е, че практиката на учениците в предприятията започва след сключването на трудов договор. В Кодекса на труда пък е разписано минимално възнаграждение за учениците – 90% от минималната работна заплата.

По този модел, въведен отдавна в страни като Германия, Австрия и Швейцария, учениците в 11 и 12 клас учат два дни в училище, а в останалите три дни работят във фирмите.

Заради недостига на обучени кадри в България някои фирми и търговски камари се заеха самостоятелно с новия формат, а други се включиха в проекта ДОМИНО, който има за цел да реформира системата на професионалното образование в страната.

Проектът, който започна през 2015 година, се финансира по Българо-швейцарската програма за сътрудничество с 3,5 млн. швейцарски франка, като 15% е съфинансирането от българското Министерство на образованието и науката.

Как се случват нещата на практика?

Учениците работят в предприятията с трудов договор под надзора на наставници – поне един на всеки петима гимназисти. 

Извън регламентираното заплащане по проекта се отпускат стипендии в рамките на 50 лв. месечно за учениците в дуална форма на обучение. За сравнение – социалната стипендия за ученици е 20 лв., а за отличен успех – около 40 лв.

„Бизнесът е готов да плаща за добре подготвени хора“, заяви пред журналисти Владимир Спасов, прокурист на базираното в Казанлък предприятие „М+С Хидравлик“, където вече имат опит с дуалното обучение.

Първото училище, включено в проекта  ДОМИНО през 2015 г., е  Професионална гимназия „Иван Хаджиенов“ в Казанлък. Учениците се обучават в „М+С Хидравлик“, „Арсенал“ и „Гуала Клоужърс Тулс България“. От близо 470 ученици в гимназията 224 са в дуална форма на обучение в седем паралелки, по специалности „Машини и системи с цифрово-програмно управление (ЦПУ)“  и „Мехатроника“.

Владимир Спасов посочи, че в близо 50-хилядния Казанлък почти 20 хил. души са заети в индустрията и така градът гони показателите за заетост на София.

Представителите на бизнеса казват, че работата с високоспециализирана машина не е лошо платена. Новата форма на обучение повишава и интереса към техникума, където се увеличават паралелките, разказа директорът Мариана Демирева. 

Освен това компаниите са решили да не ограничават заплащането до минималната заплата, а то да е малко по-високо – на минималния праг за съответната професия, заяви Владимир Чучумишев от „Арсенал“. Така за три дни работа седмично учениците в горните класове получават около 300 – 400 лв. месечно, а някои от тях имат желание да работят и през ваканциите.

Според работодателите два – три месеца са необходими за обучение в едно предприятие, включително и на правилата за безопасност на труда, а след това повечето ученици се справят самостоятелно в производството, където работят със стругове, фрези, пробивни и шлифовъчни машини или заваряват. В Казанлък учениците ползват всички социални добавки, които се полагат и на работниците.

Един от резултатите е, че учениците стават по-дисциплинирани, допълва Мариана Демирева. 

В Стара Загора в проекта ДОМИНО участват три техникума, които се включиха през учебната 2016/2017 г. Това са  професионалната гимназия по хранене и облекло „Райна Княгиня“, по електротехника „Г. С. Раковски“, по механотехника и транспорт „Н. Вапцаров“.

За разлика от други градове, в Стара Загора дуалното обучение се координира изцяло от местната Търговско-промишлена палата. Тъй като учениците са още в десети клас, реално ще започнат работа от следващата година.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Други
Мораториум върху разкриването на нови висши училища предлага просветният министър