Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Европа

Бизнесът е оптимистичен за новите работни процеси след пандемията

Над 80% от работодателите очакват да улеснят още повече отдалечената работа, отчита глобално проучване

Бизнесът е оптимистичен за новите работни процеси след пандемията

Снимка: Pixabay

Съществува значителна разлика между очакванията на работодателите и служителите за бъдещето на работния процес след COVID пандемията. Мениджърите като цяло са по-оптимистични от служителите за новия начин на работа, докато служителите имат опасения, свързани с автоматизацията на работните процеси, прилагането на бъдещ хибриден модел на труд и развитието на кариерата. Доминиращата част от работодателите подкрепят гъвкавите форми на труд, включително и дистанционната работа. В същото време служителите разчитат на повече политики за финансова подкрепа при бъдещи кризи.

Това са основни изводи от глобално проучване на Adecco Group „Преодоляване на разделението за споделен просперитет“.

Работодателите - по-оптимистични от служителите за новия начин на работа

Пандемията ускори дигиталната трансформация във всички сектори и отвори нови възможности за растеж чрез роботика и технологии за автоматизация. Бизнес лидерите са оптимисти за ползите, които тези промени ще донесат на работното място, като цели 74% от анкетираните споделят това настроение. В същото време заради опасения от въздействието на автоматизацията върху работните места само 35% служителите споделят същия оптимизъм.

Най-загрижени за бъдещето на работата си след COVID са хората, които са в средата на кариерата си, тепърва стартиращите и жените като цяло.

Дамите са по-песимистично настроени спрямо колегите си от мъжки пол. 43% от жените очакват бъдещето на работата след COVID да бъде по-лошо, в сравнение с 39% от мъжете. Причината за това е, че те са ангажирани непропорционално в сектори, които подлежат на автоматизация (HR, продажби и обслужване на клиенти, административни услуги), а също и в индустрии, които бяха най-силно засегнати от COVID кризата (например, хотелиерски услуги).

Служителите, които са в средата на кариерата си (41-50-годишните) са най-песимистичните от всички възрастови групи, тъй като техните технологични познания са по-ниски в сравнение с поколението след тях.

Най-младата анкетирана група от поколение Z (18-30 години) също е песимистично настроена. Те са изправени пред най-високия риск от загуба на работни места и едновременно с това се борят за утвърждаване и израстване в кариерната стълбица. 

Още по темата

Кариерата на младежите и жените - най-изложена на риск

Различните очаквания могат да доведат до недостатъчно инвестиране в правилните умения - младежите и жените са най-изложени на риск да бъдат пропуснати, отчита проучването.

Работата от разстояние ограничава стартиращите кариерата си да почерпят пряко от опита на своите колеги и създаването на по-задълбочени професионални контакти. Ангажирането на младите хора в разработването на програми за обучение може допълнително да ги интегрира и да ги превърне в по-лоялни служители на компанията наред с инициативи като групи по интереси, ротации на работните места и програми за менторство, посочват анализаторите.

Дамите се сблъскват с предизвикателства за жонглирането на няколко типа роли между работния и личния си живот. Програми за придобиване на различни типове нови умения, допълнителен платен отпуск, финансово подпомагане за записване на децата на инициативи извън дома могат да облекчат този натиск.

Меки и твърди умения

Налице е разминаване между разбиранията на служителите и работодателите за т. нар. меки и твърди умения. Меки умения като устойчивост и емоционална интелигентност са ключови в настоящата среда, но изглежда работниците подценяват тяхното значение, като 47% избират твърдите умения сред най-важните, в сравнение с едва 38% от бизнес лидерите.

Докато преминаването към работа от разстояние подчертава необходимостта от твърди умения, констатациите на Adecco Group показват, че в средносрочен и дългосрочен план внедряването на технологии ще изисква повече умения като комуникация, критично мислене или креативност. Освен това техническите умения са по-склонни да бъдат автоматизирани, така че в бъдеще компаниите ще преминат към търсене на все по-меки умения в служителите си.

Сигурността на работното място и подпомагането на доходите са нещата от най-ключово значение за служителите, които работодателите трябва да осигурят, отчита още анкетата. Над 80% от служителите смятат, че тяхната компания трябва да даде приоритет на изпълнението на програми за финансова подкрепа, в сравнение с по-малко от 30% от работодателите.

Същият процент служителите окачва по-голяма увереност по отношение на сигурността на работното място, в сравнение с 50% от работодателите. Това е важно послание за бизнес лидерите, защото както показва и пандемията, компаниите, които отговарят на притесненията на работната си сила, ще постигнат по-добри резултати, посочва се още в изводите от проучването.

Хибридният модел на работа

Работодателите и служителите споделят сходни очаквания за дългосрочни промени на работното място след COVID. Има известни различия по по въпроса за дистанционната работа - 82% от бизнес лидерите очакват да улеснят дори повече отдалечената работа, в сравнение с 48% от служителите.

Ключова констатация е желанието за по-голяма гъвкавост по отношение на работните графици и разделение между работата в дома и офиса - за 75% от анкетираните.

Основен извод в проучването сочи, че компаниите, които активно се стремят да разберат нуждите на работниците и да ги приоритизират в плановете си за трансформация на работната сила, са в най-добра позиция да се преориентират и да успеят в несигурните икономически условия.

По статията работиха: Евгения Маринова, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Европа
Възстановяването на британската икономика от COVID -19 ще отнеме поне две години