Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Сто малки и средни фирми ще получат подкрепа от ЕБВР за консултантски услуги

Програмата ще действа в България до средата на 2020 година

Сто малки и средни фирми ще получат подкрепа от ЕБВР за консултантски услуги

Снимка: Архив Ройтерс

Сто български малки и средни фирми ще получат подкрепа от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) за консултантски услуги. Проектът на българското подразделение на банката започна преди два месеца и ще продължи две години и половина.

Програмата съществува от 90-те години, а сега се възстановява в България след прекратяването й през 2010 г. Тогава финансирането е било с донорски пари от Европейския съюз, а сега средствата идват от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), заяви пред Investor.bg Мирослав Стоянов, мениджър „Подкрепа за малкия бизнес“ в ЕБВР.

Кои фирми биха могли да се възползват? Това са компании с оборот до 50 млн. евро, активи до 43 млн. евро и 250 или малко повече служители. Те трябва да са собственост на български граждани. Консултациите ще се правят  основно от местни експерти, но при необходимост – ако някоя фирма например иска да стъпи на чужди пазари, ще може да ползва подкрепа и от международни консултанти.

Експерти от ЕБВР разказаха конкретни случаи за компании, получили подкрепа. Например в Румъния най-търсените услуги от консултантите са в областта на маркетинга и внедряването на информационни системи, заяви Даниела Марин, мениджър „Подкрепа за малкия бизнес“ в ЕБВР Румъния.

Тя разказа за опита на румънския производител на млечни продукти „Агросерв Мариюта“, за който е било трудно да се пребори за пазарен дял в конкуренция с големите местни компании. Фирмата решава да насочи продукцията си за износ, за да повиши приходите от продажби. За целта е трябвало да подобри имиджа си, бранда и фирмения сайт, за което ползва консултантска подкрепа. Така успява да продава мляко на много по-добра цена и отбелязва сериозен ръст на печалбата. 

Още по темата

Друг румънски производител на сирене – „Унилакт Трансилвания“, е добре позната марка на местния пазар и изнася към Испания, Италия и Франция. Когато ръководството на компанията се обръща към банката, се оказва, че решенията за износ се вземат произволно, а дружеството няма инструменти за планиране. Местен консултант разработва петгодишна стратегия и планове за бюджетиране, което повишава оборота и печалбата.

Друг пример бе даден с турски производител на мокри кърпички с производствена база в Истанбул, който изнася за европейски супермаркети. Компанията е имала нужда от консултантска подкрепа, за да избере втора производствена база по-близо до основния си пазар. След като експертите предлагат 21 възможности, компанията си избира една от тях и така скъсява с 2500 км разстоянието от фабриката до пазара.

ЕБВР не предоставя пряко консултантските услуги, тя просто свързва компаниите с консултанти, които предлагат високо качество, допълни Мирослав Стоянов. След като компанията се разплати с консултанта, ЕБВР ще възстановява около две трети от сумата, или около 10 хил. евро.

Тази програма е свързана с Плана за инвестиции за Европа (Планът „Юнкер"). След като бе създаден Европейският консултантски център по инвестиционни въпроси като част от Плана „Юнкер", сега услугите на центъра ще бъдат предоставени чрез експертизата на ЕБВР, обясни Стоянов.

Предприемачите, които искат да се възползват от новата програма, трябва да се обърнат към ЕБВР България. 

По статията работиха: автор Надежда Бочева, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
Covid кризата лишава българския туризъм от около 800 млн. евро