Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Социални мрежи

WSJ: Facebook знае какви щети причинява, но си трае

Според разследване на американската медия Марк Зукърбърг и други мениджъри са били наясно с недостатъците, но са ги криели

WSJ: Facebook знае какви щети причинява, но си трае

Снимка: Bloomberg LP

Американският технологичен концерн Facebook Inc. знае много добре, че платформите му са пълни с недостатъци, които причиняват щети, често по начини, които само компанията разбира напълно. Това е централната констатация на поредица разследвания на Wall Street Journal, базирана на преглед на вътрешнофирмени документи, включително доклади от изследвания, онлайн дискусии на служители и проекти за презентации пред висшето ръководство.

Документите показват, че изследователите на Facebook са установили вредните ефекти на платформата. Въпреки изслушванията в Конгреса, собствените си обещания и многобройните медийни изложения компанията не ги поправя. Документите предлагат може би най-ясната картина досега на това до каква степен проблемите на Facebook са известни в компанията, дори и на самия изпълнителен директор Марк Зукърбърг. 

Още по темата

Според документите, до които WSJ е получил вътрешен достъп, с проучването още през 2020 г. са се запознали топ мениджърите на социалната мрежа и главният изпълнителен директор. Последният дори го е цитирал в презентация, но до ден днешен не са взети мерки за ограничаването на токсичните ефекти върху потребителите.

Разследването си американската медия озаглавява „Файловете на Facebook”. Медията получава вътрешен достъп до файловете от човек, който е говорил с представители Конгреса и регулаторите в САЩ, пред които Марк Зукърбърг неведнъж се е изправял, за да защитава спорните политики и действия на компанията.

Ето и по-важните изводи от разследването:

Марк Зукърбърг твърди, че Facebook позволява на своите потребители да говорят наравно с елитите от политиката, културата и журналистиката и че нейните стандарти важат за всички. Но се оказва, че компанията поставя в „бели списъци” VIP акаунти в програма, наречена XCheck, която позволява на високопоставени участници да публикуват без модерация или да продължават да публикуват, въпреки че нарушават правилата, за което обикновените потребители се наказват. Мнозина злоупотребяват с привилегията, като публикуват материали, включително за тормоз и подбуждане към насилие, което обикновено води до санкции. Facebook казва, че критиките към програмата са справедливи, че е създадена с добра цел и че компанията работи за поправянето ѝ.

Изследователи в Instagram, която е собственост на Facebook, от години изучават как приложението за споделяне на снимки влияе на милиони млади потребители. Многократно компанията е установила, че Instagram е вреден за значителен дял от тях (повече, отколкото при други социални медийни платформи) и най-вече за тийнейджърките. Така например вътрешно проучване във Facebook за Instagram установява, че около една трета от момичета, които по принцип не харесват телата си, се чувстват по-зле, след като прекарат известно време в Instagram.

Но публично Facebook последователно омаловажава негативните ефекти на приложението, включително в коментари пред Конгреса, и не е направил своето изследване публично или достъпно за учени или законодатели, които са го поискали. 

Благодарение на собствените си проучвания от компанията стигат до извода, че някои от проблемите, до които води използването на Instagram за младите до 22-годишна възраст, са специфични само за тази платформа, а не за социалните мрежи по принцип. Това важи в особена степен по отношение на така нареченото „социално сравнение", когато хората оценяват собствената си стойност, сравнявайки се с привлекателността, богатството и успеха на останалите.

През последните 3 години Facebook провежда проучвания за това как приложението за споделяне на снимки влияе на милионите млади членове. Многократно изследователите на компанията установяват, че Instagram е вреден за значителен дял от тях, най-вече за подрастващите момичета. В презентацията, до която The Wall Street Journal получава достъп, се вижда слайд, в който се казва, че 13% от тийнейджърите, които използват Instagram във Великобритания, са имали самоубийствени мисли заради използването му. В САЩ този дял е 6%.

Facebook осъществи промяна в своя алгоритъм през 2018 г., предназначена да подобри платформата - и да спре признаците на намаляваща ангажираност на потребителите. Зукърбърг заяви, че целта му е да укрепи връзките между потребителите и да подобри тяхното благосъстояние чрез насърчаване на взаимодействието между приятели и семейство. Документи обаче показват, че в рамките на компанията служителите предупреждават, че промяната има обратен ефект.

В резултат съдържанието в платформата става по-негативно и разединително. Зукърбърг е наясно с това и въпреки че изследователи и хора, работещи с данни, са му предложили начини за промяна на модела, той не е пожелал да прави промени въпреки големия спад на ангажираността в социалната мрежа. В отговор Facebook пояснява, че всеки алгоритъм може да популяризира нежелателно или вредно съдържание и че компанията прави всичко възможно да смекчи проблема. 

Десетки документи във Facebook, прегледани от The Wall Street Journal, показват, че служителите алармират за това как нейните платформи се използват в развиващите се страни, където нейната потребителска база е огромна и се разширява. Служители са сигнализирали, че трафиканти на хора в Близкия изток използват сайта, за да примамват жените чрез злоупотреби, свързани със заетостта. Те са предупреждавали, че въоръжени групи в Етиопия използват Facebook, за да подбуждат към насилие срещу етническите малцинства и изпращат сигнали до шефовете си за продажба на органи, порнография и действия на правителствата срещу политически опоненти, става ясно от документите. В тях се показва и реакцията на компанията, която в много случаи е неадекватна или изобщо липсва. Говорител на Facebook заявява пред WSJ, че компанията е разположила глобални екипи, местни партньорства и такива за проверки на факти от трети страни, за да предпази потребителите. 

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (2)

0
 
1
 
2
преди 1 месец
Няма профилна снимка
П.С. Да ви *** и дебилните ограничения!
1
 
1
 
1
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Ей т'ва са стандартите на Фашистбук:стандарт 1 - https://i.***/0mcKWbc/suckerberg-s-idiotism-no-limits-v2.pngстандарт 2 - https://i.***/Zhc88x9/suckerberg-s-logic-v2.pngЗат'ва си изтрих акаунта там и се преместих в свободна социална мрежа.

Още от Социални мрежи
Twitter устоя на удара, който Apple нанесе на рекламния бизнес