IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

За първи път Zara стана най-скъпата испанска марка

Тя детронира телекомуникационната компания Movistar, която държеше първенството в последните 10 години

22:32 | 18.01.18 г.
<p>
	Жена разглежда дрехи в магазин на Zara в Барселона.&nbsp;<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Жена разглежда дрехи в магазин на Zara в Барселона. Снимка: Архив Ройтерс

Zara оглавява за първи път класацията на консултантската компания Interbrand на най-скъпите испански марки, съобщава испанският икономически ежедневник Expansion.

В новото издание на класацията компанията изчислява, че водещата марка на Inditex струва 15,452 млрд. евро, с 45% повече спрямо 2015 г. Телекомуникационната компания Movistar, притежавана от Telefónica, за първи път губи лидерството, което държеше от 10 години, след като загуби 12% от стойността си и тя достигна 19,646 млрд. евро.

Според Боско Торес, технически директор на „Най-добрите испански марки“ в Interbrand, загубата на първото място се дължи на „прогнозите на финансовите анализатори за по-умерен растеж на приходите от 1% до 2021 г., потенциалната загуба на клиенти, произтичаща от повишаване на цените, и на новата вълна от конкуренти в лицето на платформи като HBO и Netflix, които ще окажат въздействие върху съдържанието“.

Банка Santander, която се оценява на 5,576 млрд. долара, допълва топ три на най-скъпите испански марки. Стойността й е нараснала с 20% за последните две години благодарение на „стабилния бизнес модел с висока предвидимост на резултатите, тъй като присъства в много зрели страни, като Великобритания, Германия и Испания, както и в бурно развиващи се региони с висок растеж на бизнеса ѝ като Бразилия и Мексико“, отбелязва Торес. Zara и Santander са единствените испански марки, които присъстват и в класацията „Най-добри глобални марки“ на Interbrand.

Банката BBVA и веригата магазини за дрехи Bershka допълват топ 5 на най-скъпите марки. Общата стойност на петте най-скъпи испански бранда достига 37,783 млрд. евро и съставлява 70,7% от стойността на всички 30 компании, включени в класацията. Стойността на компаниите в топ пет е нараснала с 11,7% от 2015 г.

В десетката на най-скъпите испански марки попадат още енергийната компания Repsol, Caixa Bank, веригата супермаркети Mercadona, веригата магазини за дрехи Massimo Dutti и енергийният гигант Iberdrola.

Mercadona, която заема осмо място в класацията, е втората марка с най-голям растеж след Zara. В последните две фискални години компанията на Хуан Родж е увеличила стойността си с 31% до 1,252 млн. евро. Massimo Dutti е на трето място с растеж от 29%.

За сметка на това Mango е испанската марка, която е понижила най-много стойността си, като е загубила 39% до 521 млн. eвро. Компанията губи седем позиции и вече заема 18-о място. Авторите на класацията отбелязват, че спадът при Mango се дължи на „липсата на бизнес стратегия и позиционирането ѝ в представите на клиентите като марка с ценова политика, белязана от постоянни промоции и намаления“. „Освен това (и за разлика от Zara) стратегията за отваряне на мегамагазини засега не се изразява в значително увеличаване на продажбите, а в същото време оперативните маржове на печалба намаляват все повече“, обяснява Торес.

По отношение на секторите най-добре представени в класацията са банките и финансовите организации с общо осем марки: Santander, BBVA, CaixaBank, Mapfre, Bankia, Banco Sabadell, Bankinter и Mutua Madrileña. В същото време модата е най-скъпата индустрия в класацията, тъй като стойността на петте представени марки (Zara, Bershka, Massimo Dutti, Mango и Desigual) достига 18.767 млн. евро, или 35% от общата стойност на всички компании в подреждането.

В развлекателния сектор са представени големите испански футболни клубове Реал Мадрид и Барселона, които заемат съответно 17-о и 20-о място със стойност от съответно 530 млн. евро и 470 млн. евро. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:45 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още