Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Стратегии

С 30 млн. лева фирмите ще обучават кадри по ОП "Развитие на човешките ресурси"

Какво гарантира успех на компаниите в отношенията между работодателите и екипа, коментираха експерти на форум “Битката за талантите 2018”

С 30 млн. лева фирмите ще обучават кадри по ОП "Развитие на човешките ресурси"

Снимка: Pixabay

Във фокуса на HR индустрията трябва да бъде нарастващият глад за кадри. Това заяви заместник-министърът на труда и социалната политика Зорница Русинова на форума “Битката за талантите 2018”, организиран от b2b Media.

Още по темата

Тя съобщи, че догодина ще се сложи началото на операция „Умения“ по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“, по която работодателите ще имат възможност да правят обучения на служителите си според собствените си програми. Бюджетът на схемата е 30 млн. лева.

Операция „Умения“ ще даде възможност в един работодателски проект едновременно да бъдат комбинирани професионална квалификация, ключови умения и специфични обучения. “Чрез нея се стремим да подпомогнем българския бизнес”, каза заместник-министърът.

Тя припомни, че схема „Младежка заетост“ по ОПРЧР е постоянно отворена чрез Бюрата по труда за кандидатстване от работодателите. Чрез нея над 15 хиляди младежи са намерили работа, като 60% от тях са останали да работят при същия работодател.

Глад за кадри

“През 2019 г. Министерството на труда и социалната политика ще работи в посока връщането на образованите млади хора в България. За това ще разчитаме на обединените усилия между МТСП, работодателските организации и местните власти. Усилията са насочени към това да решим проблемите на бизнеса с нарастващия глад за кадри”, съобщи Русинова.

Статистиката сочи, че около 30 хиляди български младежи учат в Европа. Най-голям процент от тях са в Германия, Холандия и Великобритания. За привличане на потенциала им МТСП предвижда организацията на трудови борси.

Русинова обърна внимание и на развитието на пазара на труда в България. Тенденциите през последните години са позитивни. Безработицата намалява и е под средното ниво за ЕС.

„Трябва да се запитаме какво може да се направи, защото статистиката показва, че има разлика от 30% между заетите и свободните работни места, а всъщност има нужда от хора, които да вършат работа“, коментира Русинова и сподели, че този, който не иска да работи, не си намира работа.

„Работното място не е длъжностната характеристика, а цялостна култура“, заяви тя. Русинова коментира, че кандидатите трябва да имат мотивация и напомни, че средната заплата се увеличава с 10% годишно и постепенно се повишават общите доходи на българите.

“В България се отчита тенденция за ръст на средната работната заплата с около 10% годишно, докато в сферата на информационните технологии ръстът е над 18%. Средната заплата в страната е около 1117 лв., но има сектори, в които възнагражденията са над 2000 лв., допълни зам.-министърът.

На форума, с фокус върху необходимостта от непрекъсната обратна връзка между работодателите и екипа на компаниите, експерти акцентираха върху ролята на HR професионалистите.

Анализ на хората

Оценката на персонала не са отживелица и губене на време. Тази теза застъпи Детелина Смилкова, вицепрезидент на Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ).Според нея няма точна рецепта за откриване на най-добрите кадри и начините те да бъдат задържани. Но тя е категорична, че без мотивация и признание и оценка на качествата няма да има успех нито една компания.

„Работодателската марка е новият капитал на компаниите“, заяви от своя страна Катя Димитрова, управляващ съдружник и основател на комуникационната група Интерпартерс, която през последните години разработва проекти за развитие на работодателска марка.

Наблюденията ѝ показват, че все повече млади хора се  връщат от чужбина и като за начало искат да изкарат стажа си, а след това и да останат в в България.

„Но за да станат привлекателни компаниите трябва да има образ, история, която служителите да харесват“, съветва тя. 

Непрекъсната обратна връзка

По думите на Светозар Петров, управител на Jobtiger, служителите трябва да са ангажирани и затова все повече се говори за техните преживявания.

„Освен в обучение и развитие трябва да има разговори със служителя, в който да му се покаже, че е оценен, смята той и съобщи, че за най-голям процент от напусналите работа след шест месеца причината е, че се „чупи“ връзката в комуникацията.

В търсене на работа

Проучване на изследователски център „Тренд“ през миналата година показва, че 10% от хората в трудоспособна възраст са изключени от пазара на труда.

„Демотивираните българи са 330 хиляди, като над 20% от тях не работят повече от 5 години“, цитира данни социологът Евелина Славкова.

Изследването показва, че 58% от демотивираните българи биха останали в България, но 27% от възрастовата група на младите – между 18 и 29 години заявява, че при първа възможност ще напусне страната.

Социологическата анкета, направена сред 5000 души, показва, че 42% от тях са търсили работа неуспешно.

Все повече се засилва вътрешната миграция към големите градове, което води до обзелюдяване на цели райони, показват наблюденията на социолозите.

По статията работиха: автор Петя Стоянова, редактор Виктория Тошкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Стратегии
МОН предлага 113 да са новите иновативни училища