Данък „уикенд" няма да се плаща за мобилни телефони и лаптопи, но данъчните власти ще следят дали броят на устройствата в дадена фирма съответства на броя на служителите и дейността ѝ. Това стана ясно по време на семинар на Националната агенция за приходите (НАП), посветен на промените в данъчно-осигурителното законодателство за 2017 г., съобщи БНР.
От информацията става ясно, че приходната администрация планира радикална промяна в подхода към некоректните данъкоплатци. Ако те доброволно коригират неправилните данни, няма да бъдат санкционирани.
НАП проверява 5 хил. фирми, които не са декларирали т.нар. данък „уикенд", съобщи говорителят на данъчните Росен Бъчваров. По думите му за тези компании има ясни доказателства, че служебното имущество се използва и за лични цели, въпреки че е приспаднат целият данъчен кредит.
Според него целта на НАП не е да се правят ревизии и да се събират дължимите суми принудително. Искаме да накараме компаниите сами да сложат границата и да определят кое се ползва за лични цели и кое за служебни и съответно сами да начислят дължимия налог, обясни Бъчваров.
Той допълни още, че нормативната уредба вече изисква по-стриктно деклариране на данък "уикенд". Поради тази причина данъчните препоръчват още в началото да се избере съотношение - в часове, изминати километри за автомобил или определена площ за имот, които да бъдат декларирани. В документите трябва да се попълни например, че една кола се използва пет дни в седмицата служебно и два - за лични цели, посочи говорителят на НАП.
Припомняме, че изключително спорният данък „уикенд“ беше въведен окончателно през септември тази година и с решение на парламента влезе в сила със задна дата – от 1 януари 2016 г. Това постави под въпрос легитимността на промените в Закона за корпоративното подоходно облагане, защото според Закона за публичните финанси не може да се въвеждат данъчни задължения или данъчни утежнения преди времето, за което те се отнасят.
Въпреки това депутатите решиха полученият в натура доход от служителя или управителя на фирмата да се облага със ставка от 10 на сто, ако е свързан с употребата на собствени, наети или предоставени за ползване активи – например служебни автомобили, телефони или имоти. По този начин фирмите дължат само 10% налог върху доходите без допълнително осигурително бреме.
Бизнесът обаче може да избира какво облагане да прилага - схемата с 10-те процента или действащия в момента режим, според който фирмите плащат данъци и осигуровки върху доходите в натура по Закона за данъците върху доходите на физическите лица.
За служебните автомобили бизнесът сам ще определя доколко колите се ползват за лични нужди според изминатите километри. Дава се възможност и за фиксирано разделяне - 50 на сто за служебни цели и 50 на сто - за лични.
Разходите, свързани с експлоатация на превозни средства, които се използват служебно и за лично ползване, се признават за данъчни цели и ако не е издаден пътен лист или друг подобен документ.
Реално в началото на годината НАП за пръв път започна да събира ДДС върху личното ползване на фирмени активи, което също е част от данък „уикенд". С промените от септември със задна дата се въведе и втори данък – по избор подоходен или корпоративен, върху самия непаричен доход за служителите, за какъвто се води ползването на служебен автомобил, компютър или друго.


20 пияни и дрогирани водачи спипа КАТ за ден
Арестуваха млад мъж с амфети във Варна
2000 машини за вота на 25 октомври са в пълна изправност
Арестуваха 18-годишен варненец с кока зад волана в Шумен
Йотова: Заплахите са пряко следствие от липсата на възможност за мирно уреждане на конфликта
България скоро може да има фабрика за зелени полупроводници
Тед Сарандос за следващия етап от растежа на Netflix, част 2
Купувачите у нас се отдръпват от имоти "на зелено", вторичният пазар набира сила
Тед Сарандос за следващия етап от растежа на Netflix, част 1
Целта за растеж на Китай се превърна в капан за Си Дзинпин
Porsche ще съкрати 40% от шефовете и ще вдигне цените
MINI показа нов приключенски Countryman
VW изпече новия си електрически SUV
Легендарният пикап на Пабло Ескобар предизвика спор
Новите коли на BMW вече оценяват шофьорите си
Били Айлиш вече е с коса Пъмпкин Спайс
Черно море е едно от направленията, в които Русия активизира дейността си
Масирана руска ракетна атака срещу Прилуки: Броят на жертвите нараства до 14, 50 са ранени
Европа си вади погрешни поуки от войната с дронове на Русия