Повишаващите се цени на акциите и продажбите в чужбина на BMW и Siemens илюстрират защо спасяването на единната европейска валута може би си струва, въпреки негативната реакция на някои германски гласоподаватели срещу цената на спасяването на Гърция и предложенията за завръщане към германската марка, пише Bloomberg.
Докато износителите печелят от по-ниските разходи за заплати и стабилността на валутата, безработицата в Германия е на 18-годишно дъно, а основният германски индекс – DAX, е най-добре представящият се сред основните индекси на глобалния пазар за тази година.
Това подкрепя позицията на Германия като стълб на стабилността, докато европейските политици се опитват да спасят региона от нова рецесия. Докато икономисти като Мартин Фелдщайн и Джордж Сорос вярват, че гръцката криза може да доведе до разпад на еврото и приканват Германия да направи повече, за да успокои икономическото напрежение в Европа, на валутния пазар еврото възвръща своите позиции. От 7 юни, когато единната европейска валута достигна четиригодишно дъно спрямо долара, еврото си е възвърнало 6,6%.
„Разпадането на еврото ще е много голям проблем за германската икономика, може би дори по-голям, отколкото за която и да е друга страна“, смята Джулиън Калоу, главен икономист на Barclays Capital в Лондон. „Германският бизнес има много голям пазарен дял в Европа и да се раздели с него за Германия ще е голяма загуба“.
Германия се радва на добро икономическо здраве поради финансовата дисциплина, която беше наложена в страната през последното десетилетие, след като обединението на Западна и Източна Германия първоначално забави икономическия растеж.
Тъй като еврото не позволява на европейските правителства да използват девалвацията като инструмент за растеж, Германия съкрати производствените си разходи, точно когато Испания и Гърция избраха да имат рекордно високи бюджетни дефицити и позволиха разходите за труд да се увеличат.
В резултат конкурентното преимущество на Германия пред икономиките от южната периферия на еврозоната се увеличи още повече. По данни на Европейската централна банка за 11-те години до края на 2009 г. най-голямата европейска икономика е била с 13% по-конкурентоспособна в сравнение със средното ниво за страните от еврозоната, докато Испания и Гърция са отбелязали подобен по размери спад.
Според Марк Клиф от ING Bank евентуално разпадане на еврото ще предизвика дефлационен шок в Германия и ще намали износа на страната с 10% за следващите две години.
Вместо това сега германските компании печелят от 16% спад на еврото от ноември 2009 г., тъй като това прави колите на BMW, Volkswagen и Audi по-евтини на международните пазари.


НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Почина основателят на една от големите вериги хранителни магазини у нас
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
Занаятът носи радост, когато надмине очакванията