До 6 000 лв. годишна глоба за неиздадени квитанции за получен доход от наем предвижда новият Закон за данъците върху доходите на физическите лица.
От 1 януари 2011 г. наемодателите са длъжни да издават месечни квитанции, като глобата е между 100 и 500 лв. на квитанция или между 1 200 и 6 000 лв. годишно.
500 лв. месечно е размерът на един стандартен наем за жилище в София. За други градове сумата може да се определи като висок наем.
Кочан за квитанции може да се купи от книжарниците, като той съдържа задължителни реквизити.
С глобата, която се въвежда за първи път от тази година, НАП се старае да осветли доходите от отдаване на имоти. Това е един от видовете доходи, които най-лесно се укриват. Наемателят, ако е физическо лице, няма данъчен стимул да обявява този си разход, защото той не се признава за данъчни цели. Няма стимул и при хазяина, защото ако обяви договора за наем, доходът му ще бъде обложен с 10% (след приспадането на 10% нормативно признати разходи).
НАП отваря нова глава в битката между наематели и наемодатели, след като през пролетта на 2010 г. призова наемателите да топят хазяите си за недекларирани доходи от наем. Този призив бе отправен и на проведената вчера, 18 януари, пресконференция.
Въоръжен с договора за наем и/или касови бележки от ВиК, електроснабдителното дружество, топлофикация и телефонната компания, наемателят може да изнудва наемодателя, че ще го издаде на НАП и ще му навлече глоби до 6 000 лв. годишно, тъй като наемодателят едва ли има квитанции с подписите на наемателя, както и едва ли е обявил доходите си пред данъчните.
Повод за спор между наемател и наемодател могат да бъдат невъзстановено капаро, разногласия около състоянието на имота, размера на наема и други.
През 2009 г. НАП е обложила доходи от наеми за 488 млн. лв.
От 2011 г. наемодателите физически лица, с наематели фирми или самоосигуряващи се лица, няма да получават целия наем, а 91% от него. Останалите 9% ще бъдат превеждани директно на НАП от фирмата или самоосигуряващото се лице наемател. (9% данък е произведение от 10% данъчно облагане и 10% нормативно признати разходи при доходи от наем).
Вижте видео материал от пресконференцията на НАП с промените в данъчно-осигурителната система за физическите лица през 2010 и 2011 г.


Продължава ценовият ръст на едро на основни храни у нас
Илиан Илиев определи групата на Черно море за домакинството на Левски
Трите зодии, които ще получат добра новина
Гаджев: Трябваше още тази седмица да се задействат консултации в НАТО заради ударите в Черно море
Тръмп: Путин иска край на войната, Зеленски се противопоставя
Наемът на танкер вече струва повече от изстрелването нa ракета в космоса
Иран запазва капацитета си за производство на ракети, докато Тръмп отлага ударите
Банките очакват върхови печалби от рекордната търговия със злато
Защо Боливуд не постигна мащаба на Холивуд
Богатите държави вече са на прицел, докато картата на световния риск се променя
Най-мистериозната Skoda идва от... Пакистан
Най-очакваните премиери на автосалона в Париж
Вода в горивото съсипа поне 30 автомобила
Нова Auto-Hold функция почиства дисковете и спасява спирачките
Lancia Gamma се завръща 50 години след дебюта си
Турция забрани социалните мрежи за деца под 15 години
Бритни Спиърс изненадва феновете си с нова песен
Водолази търсят в Марица оръжието от убийството на Филипов
Тигър наръфа до смърт англичанин в зоопарк
Хърватин, играл в Реал и Барса, бил харесан от Гонзо
преди 15 години tazi skapana darjava osven da misli kak da vzeme niama li da idoide akala che s zaplata ot200 E nemogat da se plastat danaci za 250E i kraino vreme e da vdigne minimalnata zaplata pone na 1000 E ta da se nareche toz narod pone bial отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 15 години Всеки данък е изземване на доход в полза на държавата. Ако аз съм наемател, имам интерес наемодателят ми да плаща по-ниски данъци защото иначе просто ще ми ги начисли в наема и всъщност аз ще ги платя. В края на краищата, всичко се плаща от потребителя. Факт. Затова и това всъщност си е както и с всички други данъци. И докато държавата харчи събраните пари по непрозрачен начин и за абсурдни глупости като нови национални стадиони, то е по-добре човек сам да се погрижи как се харчат парите му. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 15 години "Наемателят, ако е физическо лице, няма данъчен стимул да обявява този си разход, защото той не се признава за данъчни цели."Ето и начина да бъде стимулиран наемателя - ама как ще се "мине" държавата хахахаха!Инак няма толкова луд наемател който да влоши отношенията с хазяина си - чрез изнудване. отговор Сигнализирай за неуместен коментар