IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Добра или лоша новина би бил успехът на Трейс в търга за магистрала Тракия?

Ниската оферта на Трейс доведе до въпроса дали компанията всъщност ще спечели, ако бъде определена за победител. Вижте какво мислят анализаторите

13:36 | 08.02.10 г.
Автор - снимка
Създател
Добра или лоша новина би бил успехът на Трейс в търга за магистрала Тракия?

Ако Трейс Груп спечели търга за Лот 2 от магистрала Тракия, това позитивна или негативна новина ще бъде за компанията предвид ниската офертна цена? С този въпрос се обърнахме към група анализатори, след като в петък стана ясно, че предложената от компанията цена е най-ниската от четирите отговорили на изискванията на възложителя.

Припомняме обявените четири оферти (с ДДС): Обединение Магистрала Трейс – 137,868 млн. лв.; Терна (Гърция) – 247,608 млн. лв.; Актор (Гърция) – 292,177 млн. лв.; Алпине-Холдинг Пътища – 373,642 млн. лв.

Тъй като офертата на Трейс бе с повече от 30% по-ниска от средната цена на останалите участници, възложителят обяви, че ще поиска обосновка, от която ще зависи дали тя ще бъде включена в класирането.

Ето и мнението на анализаторите:

Александър Пеев, анализатор в Балканска консултантска компания ООД:

Офертната цена изобщо не е толкова ниска колкото изглежда на пръв поглед, тя е съвсем нормална и постижима предвид икономическата обстановка. Освен това базите на Трейс Груп са най-близо до мястото на реализиране на проекта. Единствената разлика в предложените цени е очевадно тази на Холдинг Пътища. Ако цената на Трейс е ниска, то тя е по-ниска и на гръцките компании, т.е. изключвайки транспортните разходи от себестойността на проекта, цената на гръцките инфраструктурни компании ще е още по-ниска. Поради тези основни причини всякакви мнения, че цената била ниска са напълно несериозни или са породени от субективизъм. Лично за мен офертната цена на Холдинг Пътища е осъзнато завишена.

Още повече че участъкът на магистралата не е сложен, а Трейс от практиката сами са установили, че могат да построят съвсем спокойно лота. Маржът, малък или голям, няма такова значение в момента, има нещо далеч по важно – повторното участие в магистрала Тракия ще ги затвърждава като един от основните инфраструктурни играчи и ще им отваря вратите за по-големи проекти в бъдеще в региона. И най-вече – тази цена е и икономически изгодна за държавата, а и ще се осигури основно българска работна ръка, а не гръцка.

Владислав Панев, председател на СД на УД Статус капитал:

Трейс разполага с бази в близост до бъдещия магистрален строеж и, както се вижда, е в състояние да даде най-ниска цена за поемане на поръчката. Оценявам резултатите от търга за положителни за компанията, тъй като ще бъде натоварена с поръчки в момент, когато основният възложител на дружествата от бранша - правителството, затяга разходите си. В тези времена Трейс е осигурен с поръчки не само за магистрала Тракия, но и за софийското метро, което гарантира стабилност на приходите (доколкото възложителят в лицето на държавата си плаща).

Големият въпрос е каква ще е печалбата за дружеството от поръчките, но трябва да се има предвид, че гладът за работа е голям и, както и в други браншове, е нормално маржовете да се свиват драстично. Дори в някой момент може да се окаже по-рентабилно да се работи на загуба, отколкото закупените активи да бездействат.

Петко Вълков, изпълнителен директор на УД БенчМарк Асет Мениджмънт:

Новината като цяло ще бъде добра. За акционерите тя естествено щеше да е най-добра, ако цената бе с малко под тази на конкурентите в търга. Но няма причина пазарът да не се довери и на текущата оферта, в смисъл че в нея е заложена обичайната норма на печалба на фирмата. Дори и да има някакво занижаване, то едва ли е голямо.

Развигор Христов, инвестиционен консултант ПОД Бъдеще:

Предвид наистина значително по-ниската предложена цена от Трейс Груп в сравнение с останалите участници, при евентуално спечелване на търга новината по-скоро би се възприела като неутрална.

Драгомир Бояджиев, портфолио мениджър в Експат Асет Мениджмънт ЕАД:

Стратегията, предприета от управляващите на Трейс Груп Холд АД, е доста рискова и неяснотите относно бъдещите парични потоци от проекта Лот 2 от магистрала Тракия би трябвало да бъдат анализирани внимателно от акционерите. Като цяло единствената добра новина, ако изключим вероятността след събеседване с тръжната комисия, офертата на Трейс Груп да бъде отхвърлена, е това, че фирмата ще има работа през следващите две години. Доколко обаче тази дейност ще генерира марж на печалбата, който ще задоволи инвеститорите е изключително подозрително.

Предвид декларациите на сегашното правителство за прозрачни процедури при обществените поръчки и горчивия опит с подобни практики в миналото, считам, че и опасността от безкраен брой анекси след година две също ще натежи в ущърб на офертата. Личното ми мнение е, че инвеститорите приеха прекалено позитивно една неособено еднозначна новина и така повишиха необосновано цената на позицията – почти 16% спрямо нивата от края на миналия месец.

Изказаните мнения са с аналитичен характер и не представляват препоръка за взимане на инвестиционно решение

Свързани компании:

Трейс Груп Холд АД(T57)

Холдинг Пътища АД /в несъстоятелност/(6H2)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:35 | 25.08.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още