IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Експерт: Бутиковите винарни са фокусирани основно върху вътрешния пазар

Виното в средния ценови клас намира добър прием, твърди Тихомир Трифонов

08:30 | 14.10.15 г. 14
<p>
	<em>Снимки: Investor.bg</em></p>

Снимки: Investor.bg

Множеството малки винарни в България са фокусирани основно върху вътрешния пазар. Това коментира пред Асоциацията на селскостопанските журналисти Тихомир Трифонов, технолог във винарна „Варна“. Той посочи, че продукцията в средния ценови клас на винарната, в която той работи, се приема добре от пазара.

Винарната работи от 2008 г. с идеята да се произвеждат малко, но качествени вина от региона. В случая фокусът на екипа е върху белите вина, които се реализират през летния туристически сезон, но на 600-те декара лозя се отглеждат и червени сортове. Част от тях като Пино ноар, Каберне франс и Санджовезе са аклиматизирани успешно в региона. Типичен за региона е сортът Варненски мискет, който има специфичен аромат на роза и е особено търсен от туристите, които посещават избата през лятото.

„Климатът тук е подходящ за белите сортове, които изискват по-умерени температури. За червените е необходима по-висока годишна температурна сума, която да допринесе за вкуса и червения цвят. Затова в Северна България червените вина са по-ароматни, но и по-леки“, обясни технологът. Така по-хладният климат в Северна България е предпоставка например от Санджовезе да се получава вино със силен аромат на горска ягода, което обаче е розе.

Винарната се е разраснала с европроекти – по Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007 – 2013 три пъти е закупувано оборудване - съдове и машини, които подобряват производителността, включително и за процеса на бутилиране. Използвана е и Националната лозаро-винарска програма, по която  лозовите насаждения са обновени. В момента капацитетът на производството е до 300 тона грозде, или около 160 000 бутилки годишно и около 45 000 литра вино във bag-in-box опаковки.

Винарната е използвала и възможността, въведена от тази година, да се наема работна ръка с еднодневни трудови договори.

„Разрастването на избата не е самоцел. То е продиктувано от факта, че продукцията в ценовия клас 8 – 10 лв. намира добър прием“, допълни експертът.

Винарната е насочена изцяло към вътрешния пазар – най-вече Черноморието, но има и дистрибуторска мрежа за големите градове. През лятото за дегустация често идват туристически групи, след като са разгледали исторически забележителности като Побитите камъни и Аладжа манастир. Покрай туристическия поток избата е спечелила допълнителни поръчки, например за Германия, Холандия и Канада.

Последна актуализация: 07:01 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

14
rate up comment 7 rate down comment 1
misanthrope
преди 8 години
Абе едва ли е за това :D По-скоро е защото кръчмарското вино от комунистическо време беше.... абе бегай далече!Не случайно италианците, които знаят как да живеят не си слагат сос на пицата или аромат на капучиното и (противно на това, което си мислят тук хората) не ръсят пармезан на всичко.Доброто вино се нуждае да поеме въздух, да е с подходяща температура и подходящо мезе. Никакво разреждане с лимонада, вода и т.н.Знаеш ли какво е пернишки бейлиз? - Боза с ракия :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 8 rate down comment 1
sdar
преди 8 години
Съгласен, затова навремето си спомнян при комунизма как имаше практика червеното вино да се разрежда с лимонада. По-старите тук сигурно още помнят този обичай.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 6 rate down comment 2
misanthrope
преди 8 години
Не съгласен! Чаша червено вино вечер е в пъти по-добре от бира. Алкохола е по-концентриран, но пък е 250 Мл. не половин литър. И вкус и аромат и те тонизира за разлика от бирата с добавен спирт :) Иначе да, вярно е, че бирата е фаст дринк и не е точно срещу виното, но в много случаи може да се замени с вино, което при това е и по-добро и по-изискано усещане :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 7 rate down comment 0
MZ/X
преди 8 години
Бирата е фаст дринк :) Може да я пиеш, когато си жаден и без мезе. Виното е доста по сериозно нещо! Трябва да си подготвен с хубаво мезе или ядене и да не го пиеш за утоляване на жаждата :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 7 rate down comment 0
Repoman
преди 8 години
Навремето си признавам, че и аз предпочитах да пия вино, но тогава бях млад. С годините усетих, че ми идва малко силно да пия вино с около 10-12% алкохол, не че не става, но става само когато си разпуснал, уикенда или на почивка. Така се ориентирах към бирата, 4.5-5% алкохол ми допада повече, особено ако си изморен вечерта от работа и отделно си жаден лятно време.А за сайдерите, ами пробвах, отврат. И до там.Може да не съм представителна извадка, предполагам, но голяма част от хората около мен имат подобни виждания.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 8 rate down comment 2
misanthrope
преди 8 години
Добре де, ама пак всичко е до рекламата :)Пазара е пренаситен казва колегата. А замисляме ли се защо се продава у нас повече бира отколкото вино? У нас традициите в пиенето на вино са много по-силни от бирата. Ето франсетата бира не поглеждат, а ние пием в пъти повече. Да не говорим за ябълков и трънков и нам си какъв сайдер и там подобни бози. Обаче РЕКЛАМАТА промива мозъка и народа кърка.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 5 rate down comment 1
MZ/X
преди 8 години
Аз съм почитател на Портвайта и Токайското и редовно си купувам. Нямам представа колко продават, но в Европа не съм видял нито една държава, където не може да си купиш Портвайн, което означава, че явно се продава.. За огромен успех естествено не може да става дума по простата причина, че не се произвеждат огромни количества.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 5 rate down comment 0
edimi
преди 8 години
Моето мнение също е в посока бутикови вина и да, традиционни български сортове. Мои приятели от дълги години се занимават с търговия на вина в Европа, вкл. ОКралство, също и като експерти завършили там и истината е тази. Масовото производство, не може да ни придвижи напред, още повече със сортове познати до болка по света, каквито пък масово сеят в БГ. Да, в северна БГ, климата е хладен, но там виреят стари бели сортове/димят, видове перли, мискети и прочие/. Бутиковите вина обаче могат да имат успех по реномирани ресторанти, където има потребление. Но наистина са нужни презентации. А истината е че, никой не влага и лев в това и се търси ниша в дребна търговийка.Дегустации, гурме, реклама....в тази посока. Е това иска инвестиция.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 8 rate down comment 0
misanthrope
преди 8 години
Аз +1 за Мавруда, но нито португалците нито Унгарците са се изтрепали от успех с Портвайна и Токайското. Може и да продават малко, но на всеки му е ясно, че ще си купиш веднъж, колкото да го пробваш и да видиш че не става, или че става, но .. толкова. И в двата случая няма да повториш :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 7 rate down comment 1
Repoman
преди 8 години
И аз не съм специалист по въпроса, просто имам много приятели от бранша. Истината е, че вината ни са среден клас. От друга страна, пазарът у нас отдавна е пренаситен, много винарни просто държат запаси да отлежават и чакат, а има вина които не носят на отлежаване. Знам за опити да се прави еко оцет от вино, дори му хванаха технологията и добре се справят, просто нова ниша намериха хората.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още