Квантови теоретици взеха Нобеловата награда за физика

Техните открития са в областта на топологичните преходи и състояния на материята

13:43 | 04.10.16 г.
	<em>Снимка: БТА</em></p>

Снимка: БТА

Трима учени взимат Нобеловата награда за физика за 2016 г. - Дейвид Тулес, Ф. Дънкан Халдан и Дж. Майкъл Костерлиц - за своите „теоретични открития в областта на топологичните преходи и състояния на материята".

Тримата са открили вратата към един досега неизвестен свят, в който материята може да приема различни състояния, съобщават от Кралската шведска академия на науките.

Те са използвали напреднали математически методи, за да изучат необичайни състояния на материята, като свръхпроводимост, свръхфлуидност или тънък магнитен филм.

„Благодарение на техните усилия днес можем да търсим и проучваме екзотични състояния на материята с приложение в материалознанието и електрониката", гласи официалното съобщение на комитета.

През миналата година отличието отиде у канадеца Артър Макдоналд и японеца Такааки Кажита за „откриването на метаморфозите (осцилациите) на неутриното, които доказват, че то има ненулева маса".

Досега Шведската академия на науките е раздала 109 отличия в категорията за физика, но едва две жени са получавали наградата - Мария Кюри (1903 г.) и Мария Гьоперт-Майер (1963 г.).

В понеделник бе връчена наградата за постижения в сферата на медицината - на японския учен Йошинори Осуми.

През тази година победителите ще получат хонорар от по 8 млн. крони (829 хил. евро). Отличията се връчват от краля на Швеция на церемония в Стокхолмската концертна зала на 10 декември - в деня на кончината на основателя на Нобеловата награда Алфред Нобел.

Последна актуализация: 16:42 | 12.09.22 г.