IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Илия Левков: Възможно е след 10 години у нас да има над 100 хил. електромобилa

Електромобилите могат да донесат икономии поради спирането на кражбите на гориво и на резервни части за автомобили

08:05 | 05.04.12 г. 22
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Илия Левков, Снимка: Личен архив</p>

Илия Левков, Снимка: Личен архив

 

- Как върви поставянето на зарядни станции за електромобили в София и страната?

Някои хора очакват този процес да се задвижи от държавата. А аз смятам, че ролята на държавата е да създава благоприятни условия за развитието на инфраструктурата за електромобили, а не да монтира зарядни станции. Основната роля трябва да е на бизнеса.

В момента в София, въпреки законовите трудности, има изградени 11 зарядни станции на публични места, предимно в центъра на града.

Смятам, че би трябвало общината да налага високи глоби за водачи на бензинови автомобили, паркирали в близост до зарядни станции за електромобили, с което възпрепятстват ползването на станциите по предназначение.

Принос на нашия клъстер е законово да се въведе, че при извършване на покупки на автомобили от общините чрез обществени поръчки в периода 2012-2014 г. задължително от 2% до 8% от автомобилите да са електрически. Което е едно добро начало.

- Как виждате използването на електромобилите у нас, да кажем, през следващите 10 години?

Надявам се да не е прекалено оптимистично, но смятам, че е възможно в рамките на 10 години бензиновите двигатели на около 10% от автомобилите у нас да се заменят с електрически. Бих казал, че пазарът е готов да поеме годишно около 10-15 000 конверсирани автомобили (при които двигателят с вътрешно горене е заменен с електрически). Разбира се, трябва да има желаещи - основно фирми, но и граждани - които да търсят автомобили, движещи се с електричество.

При това целта ни е у нас да се произвеждат не само електрически двигатели, а и батерии, като и съответното сглобяване се извършва у нас.

Тук е мястото да спомена, че по американска поръчка в БАН се разработва батерия за електромобил, като се надявам да има резултати до края на годината. Всъщност въпросният вид батерия ще бъде временно решение (защото е оловна и е по-тежка), но пък ще е много по-евтина от литиево-йонните батерии, които се ползват от новите електромобили. БАН има и други разработки в тази област, но ако за тяхното развитие платят чужди компании, те ще ползват евентуалното научно откритие.

- Това наистина са оптимистични прогнози. В такъв случай, какво би накарало хората от чисто практична гледна точка да използват електромобилите?

Един от тези начини е бързата смяна на батериите. Ще дам пример с Дания. Там може да се купи, да кажем Renault, което струва около 28 хил. евро, но батерията за него не е на собственика на автомобила, а на фирма „Бетра Плейс“. Затова вместо батерията да се зарежда с часове, подмяната може да става на специални зарядни станции за минути.

Ако фирма „Бетра Плейс“ реши да инвестира на българския пазар и да предлага същата услуга, ние като организация ще я подкрепим. Защото това би била доста голяма инвестиция, тъй като една зарядна станция за бърз заряд струва около 50 хил. евро (т.е. около 10 пъти повече от обикновените), но пък зареждането трае само 15-30 мин.

- Все пак, икономическата криза ще забави ли увеличаването на електромобилите?

Първо, кризата освен отрицателни последствия, отваря и нови възможности. Електромобилите са нов, по-икономичен начин за придвижване. Крайно време е да преминем към по-икономично ползване на енергоизточниците. Както виждаме, петролът продължава да поскъпва, разходите за добива му ще продължават да растат.

А защо не погледнем малко по-напред в бъдещето, когато електроенергията за електромобилите ще идва основно от соларни панели, намиращи се на покривите на сградите.

Опитът на някои европейски страни сочи, че разходите ни за превоз в града ще бъдат по-малки при положение, че ползваме за придвижване електромобил почасово под наем.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:49 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

21
rate up comment 0 rate down comment 1
mur400
преди 12 години
Вместо да спорим предлагам да изгледаме филмчето от линка по-долу. Общо взето става ясно кое е по-рентабилно и колко време още ще е така.http://***.dokumentalni.com/?p=1748
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 1 rate down comment 1
bgMan
преди 12 години
Гладна кокошка просо сънува...100 000 електрички за бедна нация като България са по-голяма утопия и от комунизЪма със светлото бъдеще на БСП.Много се е поизхвърлил г-н Левков.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
19
rate up comment 3 rate down comment 1
Danny666
преди 12 години
Данчо абе некои работи добре си ги написал ама това с черньото как можа да го изплескаш накрая ?Ти нещо за СОЛИНДРА да си чувал ? Или наскоро другата соларна далавера за милиони ?Лафовете на ТЕЛЕПРОМПТЕРА са за балъци мили, МИЛИОНИТЕ субсидии са друга тема ха ха ха
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 0 rate down comment 0
YordanGeorgiev
преди 12 години
Нека не се опитваме да измисляме колелото, просто можем да се вслушаме какво правят хората по света:http://***.youtube.com/watch?v=gOnKCxfR1g0
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 0 rate down comment 0
YordanGeorgiev
преди 12 години
Понякога взирайки се в дърветата не виждаме цялата гора. Новата история на България е едно голямо доказателство, че държавата не трябва да участва в никаква стопанска дейност. Т.е. трябва: - оттегляне и приватизация на целия енергиен сектор - насърчаване чрез законодателна рамка употребата на местни и екологични енергиини източници- насърчаване със дългросрорчна законодателна и данъчна политика за внедряването на високи технологии и увеличаването на местното ноу-хоу - производтсвото и продажбата на електромобили са един нов шанс за възвръщането на промишленото производство и ноу-хоуто на световно ниво каквото е имало по времето на Балканкар, но в този глобален свят трябват инвеститори и съюзници ... Дайте им на китайците и японците 5 години без данъци само и само да открият съвсем нови заводи , обучат персонал и вложат няколко милиарда ... те няма да се конкурират с местни производства а нарастването на икономиката ще донесе тези милиарди за бюджета от непреки приходи ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 0 rate down comment 0
naso_fr
преди 12 години
Интересно, тоя чичко що ни разправя мокрите си сънища..Ясно е че ги е говорил тия неща на сън, а като се е сабудил, най-вероятно пръстчето е било в чашка вода на бюрото му.Че всичко може... може. Само че трябва разумни хора с власт... а то май разумните в родината все се разминават с властта :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 5 rate down comment 2
Danny666
преди 12 години
Ха ха ха АЕЦ !!!Сладура питай хората от Бухово. Всъщност що не си закупиш имотец там нали е БЕЗОПАСНО ха ха ха ...За хранилищата на отработеното гориво нема да те занимавам ..ясен си като бял ден. Само дето като стане Чернобил или Фукушукуиманема и светнат зъбките на децата ти в тъмното ДРУГА ПЕСЕН ЩЕ ЗАБЛЕЕШ !Нейси ясно е че си червено перде. Успех ! ха ха ха
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 0 rate down comment 0
Pyramid
преди 12 години
То не е само от това, колко се "силиш", а КАК го правиш - динамичното каране /газ-спирачка, газ-спирачка/ гълта двойно. Масата току я ускоряваш,после спираш...Таратайка с 30 киловата мотор, 7% гори, при 100 км/ч по-старичка. При 8,1 kWh/l, прави около 56 кWh /потребени/ приз кпд около 20-30%, прави наистина 12-18 киловатчаса...НА ДЪЛГО, ИЗВЪНГРАДСКО. Може бе. Може. Ама не е типична стойност... Да, може.- Егати ;-)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 2 rate down comment 0
ona
преди 12 години
У Сандански и у Петрич ткъв бой ке ти фрълят ако кажеш "клъстер", ама нали е криза и безработица- ората рискуват. Кой е Левков, май съм го виждал в театъра?Danny666, навремето токът се произвеждаше от АЕц, а не по новата мода - от ТЕЦ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 3 rate down comment 1
Danny666
преди 12 години
Стаси на колко години се бе мила/и ?Ако си над 15 си доста неук или инфантилен !!! Елмобилите ЗАМЪРСЯВАТ ПОВЕЧЕ природата !!! Знаеш ли че 40-50 % от тока по света е от ВЪГЛИЩА ? Я погледни лаптопа отзад и виж какво пише за БАТЕРИЯТА му !!!!Ох аман от *** !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още