Причината цените на жилищните имоти в България да растат не е предстоящото влизане на България в еврозоната. Истинската причина е пазарна - че търсенето е по-голямо от предлагането, и то в големите градове. Това каза инж. Георги Шопов, председател на УС на Националната асоциация на строителните предприемачи (НАСП), по време на дискусия от мултиплатформения проект на Bloomberg TV Bulgaria „Talk 25: Дом и офис“.
Той посочи, че строителството на едно жилище отнема две години, а взимането на разрешително – три години. „Това създава дефицит, а когато има дефицит, цените растат. Нужно е да бъде намалена административната тежест и общината да работи по инфраструктура и регулиране, да се увеличи предлагането, защото опасността е жилищата да станат недостъпни, както е в Западна Европа“, коментира инж. Георги Шопов.
Ръстът на цените за първите три месеца е вече 6%, а нашите прогнози са до края на годината ръстът да е 25%, допълни той.
Според него бизнесът винаги се адаптира спрямо ситуацията.
„Най-търсени са двустайните апартаменти и къщите… предпочитат се готови, завършени и почти обзаведени жилища“, посочи Снежана Стойчева, управител на Imoti.net, по време на дискусията. Рискът при покупката на завършени имоти е много по-малък. От друга страна, покупката на зелено е по-изгодна и по-евтина заради по-високия риск.
Инж. Шопов обърна внимание, че все пак къщите са по-скъпи от апартаментите. „Една къща излиза около един милион лева. Хората търсят според това, което могат да си позволят“, коментира той. И допълни, че в последните години има ръст от около 25% на ипотечното кредитиране.
Стойчева сподели, че нивото на наемите в момента изостава и те не отговарят на стойността на имота. „При наемите растежът е по-бавен, защото търсенето не е толкова голямо. Това в никакъв случай не означава, че няма търсене. По-скоро говорим за това, че стойността на наема не отговоря на стойността на един имот“, каза тя.
Партньори на специалната тв дискусия “Talk 25: Дом и офис” са Националната асоциация на строителните предприемачи (НАСП), Конструктив България, BLD, Паприков – фабрика за врати и мебели.
Медийни партньори са Bloomberg Businessweek Bg, Investor.bg, Dnes.bg, Imoti.net.
Още от разговора може да видите във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.
преди 1 седмица какъв дефицит бе Шепаров, строи се на килограм, сграда върху сграда няма инфраструктура... *** аматьорските простотии и *** малоумния народ, ако не го пипне не вярва, че има нещо! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 седмица До: evlogiТой поне влезе в час , докато какви ли не експерти се мъчат да вкарват цени на труд , материали , парцели , инфраструктура , данъци и тн.. в цените . Няма такова нещо , пазарът определя цената ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 седмица Хехеее..Их , ученото си е учено.Открил Америка, топлата вода и колелото едновременно..Браво, Шопов. отговор Сигнализирай за неуместен коментар